לקויות למידה הינן לקויות נוירו-התפתחותיות אשר פוגעות בתפקודי הלמידה הבסיסיים, ומפריעות לאדם לרכוש ידע ולבטא מיומנויות כפי שמצופה מאנשים בני גילו, השכלתו ורמת משכלו….
מהן לקויות למידה ומתי יש לפנות לאבחון ליקויי למידה
לקויות למידה הינן לקויות נוירו-התפתחותיות אשר פוגעות בתפקודי הלמידה הבסיסיים, ומפריעות לאדם לרכוש ידע ולבטא מיומנויות כפי שמצופה מאנשים בני גילו, השכלתו ורמת משכלו. חלק מאנשי המקצוע כוללים תחת ההגדרה של לקויות הלמידה את הדיסלקציה, דיסגרפיה והדיסקלקוליה, ואילו אנשי מקצוע אחרים כוללים גם את הפרעות הקשב, לקויות הלמידה הבלתי מילוליות והלקויות השפתיות תחת אותה ההגדרה. יש לפנות אל אבחון ליקויי למידה מייד כאשר עולה חשד שקיימת לקות למידה, על מנת שלא לגרור כישלונות מצטברים ותת-הישגיות. האינדיקציה לקיום לקות למידה היא קשיים בתפקוד הלימודי חרף הפעלת התערבות חינוכית שגרתית לטיפול בפערים הלימודיים שהתגלעו, כשהפעלת ההתערבות מקדמת את התלמיד באופן מועט בלבד, או שעל אף אותה ההתערבות, הפער האקדמי אינו מצטמצם ואף גדל. בנסיבות הללו יש לפנות אל אבחון ליקויי למידה שנערך באמצעות איש מקצוע מוסמך וללא דיחוי.
אבחון ליקויי למידה: אל מי לפנות?
השלב שלאחר יידוע ההורים דרך הבית הספר או גן הילדים לגבי הצורך לפנות עם הילד לאבחון ליקויי הלמידה הינו שלב מטריד ומבלבל עבור הורים רבים, בשל ריבוי התחומים הקשורים לנושא כמו התחום הדידקטי, הנוירולוגי פסיכולוגי וכדומה, וכן העדר מידע על מכוני אבחון מוכרים, מורשים ומוסמכים מטעם משרד הבריאות ומשרד החינוך. במידה והילד הינו בגיל הרך ראוי להיוועץ ברופא משפחה או לחלופין במרכזים להתפתחות הילד, בהם יישנו מגוון רחב של שירותים כמו רופאים, פסיכולוגים, קלינאי תקשורת מרפאים בעיסוק וכדומה. במידה והילד בגילאי גן מומלץ להיוועץ בגננת, על מנת שתיתן חוות דעת לגבי התנהגותו בשעת האזנה לסיפור, שעת ריכוז, בעת השתתפותו בפעילות חברתית ועוד. אבחון ליקויי למידה מתרכז באבחון קשייו של הילד ובכישוריו. האבחון עשוי לכלול מבחני מיומנויות, מבחני אינטליגנציה, וכן מבחני אישיות, שבאמצעותם ניתן להפיק נתונים אובייקטיביים על מגבלותיו ועל האפשרויות לקידומו במערכת החינוכית .
אנשי המקצוע הרשאים לאבחן
את האבחון הדידקטי רשאי לערוך מאבחן דידקטי מוסמך. במידה ועולה החשד להפרעת קשב יש לפנות אל רופא נוירולוג או פסיכיאטר. עבור אבחון פסיכולוגי יש לפנות אל פסיכולוג חינוכי מומחה, ואת האבחון ההתפתחותי רשאים לערוך פסיכולוג התפתחותי או מרפא בעיסוק. בנסיבות של לקות שפתית יש לפנות אל קלינאי תקשורת, ועבור אבחון פסיכו-מוטורי יש לפנות אל רופא מומחה בתחום. האבחונים השונים נערכים על ידי אנשי מקצוע בהתאם לאופי הקשיים. במידת הצורך יש להיוועץ עם יועצת בית הספר והמחנכת או רופא הילדים. בנוסף לאבחונים הללו יש לערוך אבחון מיקוד ראייה, בדיקת שמיעה, בדיקות דם, בדיקות שינה ואבחונים נוספים, זאת בכדי לשלול מחלות או הפרעות המדמות מצבים של הפרעות קשב או שעשויות לפגום באיכות הלמידה.
הכלים האבחון של לקויות הלמידה
קיים מגוון סוגים של כלים לאבחון לקויות למידה, כשהמטרה המרכזית היא מיפוי וזיהוי אסטרטגיות למידה והתנהגויות המאובחן במיומנויות היסוד. האבחון מזהה את נקודות החולשה ואת התחומים בהם שולט התלמיד, ונועד לאפשר בניית תכנית התערבות המותאמת באופן ייחודי לכישוריו וקשייו. האבחון הדידקטי מהווה בסיס ליתר האבחונים, ומבוצע באמצעות מאבחן דידקטי מוסמך, שהינו בעל ניסיון מוכח בטיפול בלקויות למידה והוראה מתקנת במערכת החינוך. האבחון הדידקטי המורחב יכלול אבחון דידקטי במתמטיקה ואבחון דידקטי באנגלית, בנסיבות בהן התלמיד מתקשה במקצועות הללו. המאבחן הדידקטי עשוי להפנות את התלמיד לאבחון פסיכולוגי, או שמלכתחילה הוא מופנה לאבחון פסיכו דידקטי, כשעולה הצורך בבירור מעמיק של התהליכים הרגשיים, היכולת השכלית או אספקטים סביבתיים.
הכלים הממוחשבים לאבחון ליקויי למידה
כלים נוספים לאבחון ליקויי למידה הם האבחונים הממוחשבים, שהשכיחים שבהם הם מבחן ,TOVA מבחן ,BRC ואבחון MOXO. חשוב להדגיש שהאבחונים הממוחשבים הללו, משמשים אמצעי סיוע בלבד לרופאים נוירולוגים או פסיכיאטרים לשם בדיקת חשדות לגבי הפרעות קשב, ריכוז, היפראקטיביות או אימפולסיביות, ואין לגשת אליהם באופן עצמאי ללא הפנייה של רופא מומחה. חלק מכלי האבחון הללו אמינים מאוד וחלקם פחות, אך בכל מקרה הם אינם מוכרים מטעם משרד החינוך לשם קבלת התאמות במבחנים.
נכתב ע"י: פורטל אבחון