רבים בשנים האחרונות, מצליחים להתבלבל בין שני תחומים עיקריים אשר יכולים לפגום ביכולת של תלמיד (מבוגר או צעיר) ללמוד כראוי בבית ספר או אפילו אוניברסיטה. התחום הראשון קשור להפרעות קשב, והתחום השני קשור בלקויות למידה. כל אחד מהתחומים הללו הוא עולם בפני עצמו והם לא בהכרח צריכים להיות תלויים זה בזה. אם כן, מה ההבדל בין כל תחום וכיצד מאבחנים אותם?
רבים בשנים האחרונות, מצליחים להתבלבל בין שני תחומים עיקריים אשר יכולים לפגום ביכולת של תלמיד (מבוגר או צעיר) ללמוד כראוי בבית ספר או אפילו אוניברסיטה. התחום הראשון קשור להפרעות קשב, והתחום השני קשור בלקויות למידה. כל אחד מהתחומים הללו הוא עולם בפני עצמו והם לא בהכרח צריכים להיות תלויים זה בזה. אם כן, מה ההבדל בין כל תחום וכיצד מאבחנים אותם?
הפרעות קשב
ראשית, חשוב לציין כי לעיתים כאלו אשר סובלים מהפרעת קשב עלולים לסבול גם מלקויות למידה, אך לא כל אחד עם ליקויי למידה סובל באופן אוטומטי מבעיית קשב וריכוז. בכדי לאפיין את הפרעת הקשב, יש לבצע אבחון הפרעות קשב וריכוז באופן מקצועי וממוחשב לרוב.
אבחון של הפרעות מהסוג הזה, מתבצע בחצי שעה בלבד ועל ידי מבחן ממוחשב ומתקדם, אשר בוחן את הנבדק במהלך ביצוע משימות מלחיצות, מעניינות, בעלות אופי עמוס וכן גם משעממות. על פי כל תרגיל אותו מבצע הנבדק ניתן להגיע למספר מסקנות אשר יכולות להוביל גם לטיפול משמעותי. אלו אשר רוצים לקבל תוצאות נוספות מעבר לבדיקה הרגילה באמצעות מחשב, יכולים לבצע את הבדיקה פעמיים – פעם אחת באופן טבעי ובפעם השנייה לאחר נטילת תרופה לטיפול בהפרעות קשב ובכך להשוות בין הנתונים והתוצאות.
לימודים
בתחום של לקויות למידה, ישנו עולם שלם אשר לעיתים קשור מאוד בהפרעות קשב ולעיתים רחוק מהן לגמרי. מהסיבה הזו, אבחון ממוחשב של בעיות קשב וריכוז לא תמיד יביא לכדי תוצאות רלוונטיות ומעשיות, ולכן כדאי לגשת גם אל אבחון דידקטי לשם מציאה מדויקת של בעיות הלמידה.
אבחון דידקטי אינו מתבצע באמצעות מחשב אלא על ידי גורם מקצועי ומוסמך אשר בוחן את הנבדק באופן קפדני על ידי ביצוע של משימות שונות הקשורות לשפה, חשבון וזכירה. כל אחד מהתרגילים בוחן תחום אחר, כאשר בסוף המבחן ניתן למצוא נקודות חולשה וחוזקה אשר יביאו לכדי פעולות מעשיות לשיפור היכולת הלימודית של הנבדק.
הטיפול לאחר אבחון דידקטי יכול לבוא לידי ביטוי בכמה מישורים, ביניהם: הקלות לימודיות ותרגילי ריכוז. גורם מוסמך ומקצועי אשר מבצע את האבחון יכול להמליץ על קבלת הקלות שונות לתלמיד, אשר יכולות לעזור בעת ביצוע מבחנים ומטלות בלימודים. כך למשל, ניתן לקבל הארכה של 25% ממשך הבחינה, 50% ממשך הבחינה וכן גם מילון או מחשבון לשימוש כאשר רלוונטי.
דגשים
חשוב לציין, כי אמנם אבחון הפרעות קשב יכול להתבצע על ידי מחשב, אך מומלץ לגשת לפענוח מקצועי לקבלת תשובות מדויקות ככל שניתן וכן גם שיטות לפתרון הבעיה. כמו כן, יש לשים לב כי לקויות למידה אינן חייבות לנבוע מבעיות קשב, אלא לעיתים בשל כשל בשפה, מצב נפשי ועוד. בנוסף, חשוב לדעת כי אבחון ממוחשב הוא קצר יחסית ואורך בערך חצי שעה, כאשר אבחון דידקטי יכול לארוך גם ארבע, חמש או אפילו שש שעות.