אהובה אהרוני בראשית הכשרתה, היא מורה לחינוך מיוחד, אשר עוסקת בהוראה מתקנת שנים רבות. כמו כן היא מאבחנת לקויות למידה ומאמנת אישית העובדת עם ילדים, בני נוער ומבוגרים המתמודדים עם קשיי למידה והפרעת קשב וריכוז.
אהובה אהרוני בראשית הכשרתה, היא מורה לחינוך מיוחד, אשר עוסקת בהוראה מתקנת שנים רבות. כמו כן היא מאבחנת לקויות למידה ומאמנת אישית העובדת עם ילדים, בני נוער ומבוגרים המתמודדים עם קשיי למידה והפרעת קשב וריכוז. אהובה מציעה לפונים אליה מסלול
מדוע חשוב לאבחן לקויות למידה שלם, שתחילתו באבחון והערכה של הקושי, והמשכו בטיפול וסיוע בהתאם לתמונה שהפונה מציג. הטיפול כולל גם ליווי והתקשרות עם המסגרת החינוכית של המטופל (במקרה של מטופל צעיר, כמובן). אהובה אהרוני מעורבת בכל שלבי הטיפול ומכירה באופן אישי כל מטופל, בניגוד למה ששכיח במרכזי למידה גדולים. מטבע הדברים, אהובה רואה בקשר האישי, ביכולת ההכלה ובתמיכה המתמדת רכיבים קריטיים להצלחת כל התערבות, טיפולית, אבחונית או ייעוצית.
לקויות למידה הן קבוצה של לקויות התפתחותיות. מקורן של הלקויות הוא נוירולוגי- התפתחותי, והן כרוניות- כלומר, לא ניתן "לרפא" אותן או "להחלים מהן". עם זאת, כן ניתן – באמצעות טיפול והדרכה נכונים – להתגבר עליהן, לעקוף אותן ולהביא את האדם לקוי הלמידה לרמה של תפקוד לימודי תקין, התואם לכישוריו.
במסגרת לקויות למידה נפגעים תפקודי הלמידה הבסיסיים (קריאה, כתיבה ויכולת מתמטית). פגיעה זו מונעת מהאדם לקוי הלמידה לרכוש ידע או מיומנויות באופן שתואם את הנורמה המצופה ממנו לפי גילו והשכלתו. אין קשר בין לקות למידה לבין אינטליגנציה- האדם לקוי הלמידה יכול להיות אינטליגנט באופן גבוה מהממוצע, ממוצע או נמוך מהממוצע. נקודה זו היא משמעותית במיוחד בהדגשת החשיבות של אבחון לקויות למידה. בגלל שהתפקוד של לקויי הלמידה הוא תקין ברובו (בניגוד ללקויות נרחבות יותר כמו פיגור שכלי או תסמונות גנטיות שונות), הלקות מתבטאת בעיקר בסיטואציות בהן האדם נדרש לעסוק בלמידה. לכן, הסביבה עלולה לשפוט את האדם לקוי הלמידה כעצלן או סרבן, במקום לתת לו את היחס האמפתי שהוא ראוי לו ואת הסיוע הנדרש.
אבחון דידקטי
הכלי המרכזי הנהוג באבחון לקויות למידה הוא האבחון הדידקטי. האבחון הדידקטי בודק את תפקודי הלמידה הבסיסיים (כאמור: קריאה, חשבון וכתיבה), ובנוסף מתבצעת במסגרתו הערכה של תפקודים העומדים בבסיס הלמידה. תפקודים אלו כוללים: כישורי תפיסה (חזותית, שמיעתית או מרחבית), תפקודי זיכרון חזותי ושמיעתי (לטווח קצר או לטווח ארוך), תפקודים מוטוריים או ויזו- מוטוריים (תיאום יד עין), תפקודי שפה דבורה (כגון אוצר מילים, שטף שפתי וכד') והיבטים שונים של סגנון העבודה (קצב, התארגנות, מידת הבקרה והתיקון וועוד). אורכו של האבחון כ- 6 שעות, בהתאם ליכולותיו ורמתו של המאבחן. בהתאם לכך, הוא מתנהל במספר משתנה של מפגשים, לפי קצבו האישי של כל מאובחן (לרוב שנני מפגשים). לאחר העברת המטלות והמבחנים השונים, המאבחן מבצע אינטגרציה וניתוח של הממצאים בדבר ביצועי המאובחן בכל סוג של מטלה, ועורך סיכום שעל פיו ניתן ללמוד על פרופיל המאובחן, ולהתאים עבורו המלצות להמשך תכנית ההתערבות. אהובה אהרוני מסבירה כי התאמת תכנית ההתערבות לקשיים הספציפיים העולים מהאבחון הדידקטי היא חשובה, משום שקיימת מידה רבה של שונות בין אנשים הסובלים מלקויות למידה, וחשוב שהטיפול יכוון לשורשים האמיתיים של הקושי, ויותאם בדיוק לצרכיו של כל אדם ואדם. חשוב לזכור גם שאבחון פורמלי הוא תנאי להכרה של משרד החינוך בלקות (הכרה שיכולה לזכות את האדם בהתאמות שונות בבית הספר ובבחינות הבגרות). אם אתם או בנכם/בתכם מפגינים קשיים לימודיים שלא ניתן להסבירם, פנו עוד היום לאהובה אהרוני על מנת לבחון את האפשרות כי מדובר בלקות למידה, והתחילו לשפר את מצבכם מיד.
נכתב ע"י: פורטל אבחון