אימון קשב וריכוז ומאפייני הפרעות הקשב
שניים ממאפייני הפרעות הקשב והריכוז הם הקושי להתמקד בגירוי יחידי מבין שלל הגירויים הקיימים ברגע נתון, והקושי לשמור על הקשב והריכוז לפרק זמן ממושך, כשכל גירוי חיצוני עשוי להסיח את הדעת. הקשיים הללו גורמים או מתווספים לחוסר היכולת לשים לב לפרטים, קושי ביכולת לעבד מספר רב של נתונים בו זמנית, או פיצול הקשב במטרה לבצע במקביל מספר משימות. הקשב והריכוז הינם שני מושגים שונים ואולם הם מושפעים ומשפיעים האחד על משנהו.
להפרעת קשב וריכוז ישנן השלכות רבות הפוגעות בהיבטים רבים בחיי הלוקים בהן, כשהפגיעה הדומיננטית לרוב היא בהיבט הלימודי. ואולם, ההשלכות עשויות לחלחל ולפגוע גם בהיבטים נוספים החל מאינטראקציה בין אישית עם הסביבה וכלה בהיבט הרגשי. על מנת למזער את הפגיעה הגוררת השלכות רחבות היקף, יש לגשת לאבחון מייד עם עליית הספקות כי קיימת ההפרעה, על מנת שאפשר יהיה לטפל בה ולמזער את נזקיה. הפרעת קשב וריכוז הינה הפרעה מולדת, וככזו היא ממשיכה ללוות לכל אורך החיים. ואולם, ישנם כיום אמצעי טיפול מגוונים ומשולבים על מנת לצמצם את נזקיה, החל מהטיפול התרופתי וכלה באימון קשב וריכוז.
הטיפול התרופתי ואימון הקשב והריכוז
במידה ומאובחנת הפרעת קשב, ריכוז, היפראקטיביות או אימפולסיביות, אחת מדרכי הטיפול היא הטיפול התרופתי, כשהתרופה השכיחה ביותר כיום היא הריטלין. הריטלין הינה אחת מן התרופות המעוררות המשפיעה על מערכת העצבים ומיועדת לוויסות הקשב, הריכוז וההיפראקטיביות באמצעות ההשפעה על החומרים הכימיים שהמוח מפריש. ואולם, במקביל לטיפול התרופתי מומלץ לטפל גם באמצעים נוספים כמו אימון קשב וריכוז, אם באמצעות אימון קשב וריכוז קוגניטיבי התנהגותי, ואם באימון קשב וריכוז נוירו קוגניטיבי. הריטלין אפקטיבי בכל משך השפעתה של התרופה, כשטווח ההשפעה נעה בין ארבע לשתיים עשרה שעות בהתאם לאופי התרופה ולמינון אשר נקבע, כאשר סוג התרופה והמינון מותאמים על ידי הרופא הנוירולוג או הפסיכיאטר, בהתאם לצרכים או להשפעתה על הנוטל אותה. לעיתים, כשישנן תופעות לוואי או שיעילות הטיפול התרופתי בתרופה מסוימת מוטלת בספק, ישנה הרופא את הסוג או המינון עד למציאת התרופה אשר תשפיע באופן אופטימאלי.
אימון נוירו קוגניטיבי לשיפור הקשב והריכוז
הטיפול התרופתי נועד למקד את הקשב והריכוז לפרק זמן מוקצב, ואולם, בניגוד אליו קיימות שיטות לאימון קשב וריכוז שייעודן הוא לצמצם בהדרגתיות אך באופן משמעותי את תסמיני הפרעות הקשב והריכוז. אחת משיטות לאימון קשב וריכוז היא האימון הנוירו קוגניטיבי והוא נחשב לאחת מהשיטות החדשניות בתחום. האימון הנוירו קוגניטיבי הינו למעשה גירוי מוחי דרך המחשב, המאיץ את פעילות של גלי המוח מסוג ביתא 1, ובנוסף הוא מפתח יכולות קוגניטיביות. שילוב פעילות מסוג זה מביא תוך פרק זמן של שבועות ספורים, לתוצאות משמעותיות ובצמצום התסמינים הנובעים מהפרעות הקשב והריכוז. ייחודו של אימון קשב וריכוז מסוג זה הוא בהתאמתו לכל גיל החל מילדים וכלה במבוגרים, כשהשיפור יהיה בכל האספקטים בהם ההפרעה פוגעת, ולא רק באספקט הלימודי. האימון מגיע תוך שימוש בתרגילי מחשב המותאמים לתדרי המוח הנדרשים לגירוי, כשבעת האימון קיימים משוב ותוצאות. אימון קשב וריכוז נוירו קוגניטיבי זה מעודד את המוח לייצר חומר כימי המכונה דופמין המקושר להפקת הקשב, הריכוז ולתהליכים הקוגניטיביים, וככל שרמת הדופמין עולה פוחתים בהתאם תסמיני ההפרעה.
אימון קוגניטיבי התנהגותי לקשב וריכוז
שיטה נוספת לאימון קשב וריכוז היא באמצעות מאמן אישי אשר עבר הסמכה מיוחדת לצורך זה. זוהי מעין ברית הנרקמת בין המאמן ללקוח שמטרותיה הן פיתוח כישורי חיים המעניקים לקוח את היכולת להתמודד עם הקשיים הנובעים מן ההפרעה, ולהצליח לממש את הפוטנציאל הטמון בו באופן אופטימאלי. האימון האישי מסייע לוקים בהפרעות הקשב לשמור על רמת המיקוד והגירוי, כשאחת הבעיות האופייניות ללוקים בהפרעות הללו היא חוסר היכולת לדבוק במטרות. כמו כן תורם אימון הקשב והריכוז לחיזוק המוטיבציה באמצעות חיזוקים חיוביים, הקניית כלים לתכנון אסטרטגי וקביעת סדרי עדיפויות. תפקיד נוסף של המאמן האישי הוא לסייע ללקוח לווסת ולשלוט ברגשותיו, ולהקנות לו כלים והרגלים אשר יסייעו לו למקד את הקשב ולסנן את מסיחי הדעת למיניהם. אימון קשב וריכוז תורם לשיפור משמעותי ביכולת הריכוז והקשב, להפחתת האימפולסיביות וההיפראקטיביות, יכולת תפקודית טובה יותר בהיבט האקדמי, שיפור בהיבט החברתי ושיפור בדימוי העצמי.