ראשיתו של אבחון טובה נעוצה אי שם, בתחילת שנות ה – 60, מתי והיכן שבמדינת מינסוטה, ארצות הברית, ד"ר לורנס מ. גרינברג, ראש החוג לפסיכיאטריה של הילד והמתבגר של אוניברסיטת מינסוטה, הגה ופיתח את אחת משיטות האבחון הייחודיות, החיוניות והמדויקות ביותר. לא בכדי, אבחון TOVA הינו זמין, נפוץ ומבוקש בקרב מאבחנים רבים כבר כמה וכמה עשרות שנים. להוסיף לכך את העובדה, שמתחילת שנות ה – 90, אבחון זה הינו גם זמין בהפצה מסחרית, למאבחנים ומאובחנים כאחד, רק תרמה עוד יותר לפופולאריות שלו. יחד עם זאת, היות והקטגוריה של אבחוני בעיות קשב וריכוז הינה עמוסה באינספור שיטות אבחון, להלן המדריך המלא אודות אבחון טובה ועוד פרטים חיוניים רבים אודותיו.
על אבחון טובה מבחינת הגדרה, אבחון ועוד
ובכן, אבחון או מבחן טובה, ובאנגלית TOVA (ראשי תיבות של Test of Variables of Attention), הינו אבחון של בעיות קשב וריכוז, ואבחון ממוחשב אשר ביכולתו להעריך באופן נוירולוגי גילויים ומאפיינים של בעיות קשב וריכוז והיפראקטיביות. הלכה למעשה, אבחון TOVA מאבחן ומודד יכולות ותגובות באות והולכות של המאובחן לגירויים חזותיים מסוגים שונים, וכפי שהם באים לידי ביטוי במסגרת של משחק מחשב אשר עליו מבוסס האבחון. בנוסף, אבחון זה מודד ומנתח את התגובות המוחיות למהלכי המשחק, מדד וניתוח אשר הפכו את האבחון לאחד מן המבוקשים והנפוצים ביותר בקרב נוירולוגיים אשר מתמחים באבחון הפרעות קשב וריכוז. בנוסף, חשוב לומר, כי, בדומה ללא מעט אבחוני קשב וריכוז אחרים, גם אבחון TOVA אינו נפרד ועצמאי, אלא חייב להיות חלק בלתי נפרד מתוכנית אב כוללת ושלמה לטיפול בבעיות קשב וריכוז.
על תהליך הבדיקה של אבחון טובה בפועל ועוד
אין ספק, כי, אחד מן המאפיינים הבולטים והמעניינים ביותר של אבחון טובה הינו תהליך הבדיקה שלו בפועל. לכן, להלן כל המאפיינים החשובים והחיוניים ביותר אודות האבחון: מתחיל בתדרוך מילולי ותרגול מעשי בני 3 דקות למאובחן; נמשך 21.6 דקות במדויק; מבוסס על דפוס הפעולה של לחיצה על כפתור של המאובחן בעת הצגה של אובייקט מסוג א' על מסך המחשב, ואי לחיצה בעת הצגה של אובייקט ב'; בנוסף, האבחון נחלק לשני חלקים. במהלך החלק הראשון אשר אורך כ – 10.8 דקות, האבחון מאבחן ומודד את רמת תשומת לב המאובחן במהלך פעילות משעממת ודלה באירועים. במהלך החלק השני של האבחון אשר אורך גם הוא כ – 10.8 דקות, האבחון מאבחן ומודד את רמת תשומת הלב של המאובחן במהלך פעילות דינמית ורוויה באירועים; מיד עם סיום האבחון, המאובחן נוטל תרופה לטיפול בבעיות קשב וריכוז, ממתין כשעה עד לתחילת השפעתה ומבצע מחדש את כל מטלות האבחון, וזאת בעבור השוואה בין תוצאות האבחון לפני נטילת התרופה לבין התוצאות שאחרי נטילת התרופה.
על הביקורות אשר מופנות כנגד אבחון טובה
כמו לא מעט אבחוני בעיות קשב וריכוז, גם אבחון TOVA סובל מלא מעט ביקורות אשר מופנות אליו. למען המחשה, חוקרים רבים טוענים, כי, מאבחנים רבים משווים לאבחון משקל רב, הן מבחינת תוצאותיו והן מבחינת הטיפול העתידי של המאובחן, וזאת על אף נטיית האבחון לביצוע טעויות ואי דיוק שלו לעיתים קרובות (בקרב של, לפחות, 80 אחוז מן המאובחנים). בנוסף, חוקרים רבים מביעים ביקורת בעיקר על העובדה, שאבחון טובה כלל לא מספק תמונת אבחון כוללת, יסודית ומקיפה ביותר, אלא רק מדגמים נקודתיים ובהתאם למטלות האבחון עצמו. בנוסף, רבים מן החוקרים גורסים, כי, אבחון TOVA צריך לשמש ככלי עזר אבחוני נוסף, וכלל לא חוד החנית של האבחון והתהליך הטיפולי עצמו.