תלמידים רבים בישראל סובלים מתופעה המוכרת והמוגדרת על ידי מערכת החינוך כ "לקויות למידה". לקויות למידה הן למעשה כשלים המתרחשים אצל חלק מהתלמידים בבואם לבצע את המוטל עליהם במסגרת בית הספר. חוסר הקשבה במהלך השיעור הפרונטלי
תלמידים רבים בישראל סובלים מתופעה המוכרת והמוגדרת על ידי מערכת החינוך כ "לקויות למידה". לקויות למידה הן למעשה כשלים המתרחשים אצל חלק מהתלמידים בבואם לבצע את המוטל עליהם במסגרת בית הספר. חוסר הקשבה במהלך השיעור הפרונטלי, חוסר הצלחה במבחנים אי הכנת שיעורי בית והתנהגות שלילית, הם התוצאות הנראות לעין של אותן לקויות למידה. ללקויות למידה ישנם גורמים רבים, החל ממצב התלמיד בבית, מצבם הכלכלי של הוריו, עבור דרך חינוך לקוי לערכים וכלה בכשלים ביולוגיים המונעים מאותו תלמיד לתפקד באופן נורמלי ורצוי. להתנהגות לקויה ישנם גורמים הקשורים גם במערכת החינוך עצמה, כמו למשל הצפיפות הרבה בכיתות הלימוד, מבנים ועזרי לימוד שאינם מתאימים וכן הלאה. אחד הגורמים הידועים היום ללקויי למידה הוא התופעה המוכרת כהפרעת קשב וריכוז או ADHD . ילדים הסובלים מהפרעה כזו עלולים להראות סימנים ברורים של לקויות למידה אולם כיום בעזרת מערכת אבחון מקצועית ובשילוב מודעות גוברת לתופעה אצל מנהלי בתי ספר ומורים, ניתן לטפל בבעיה ולאפשר לתלמידים בעלי לקויות למידה כתוצאה מהפרעת קשב וריכוז להתגבר על הבעיה ולתפקד באופן שישקף את יכולתם האמיתית.
חשיבות מעורבות המערכת באיתור תלמידים עם ADHD:
על מנת לצמצם ככל הניתן את הפגיעה בתלמידים בעלי הפרעת קשב וריכוז יש לאתר אותם מהר ככל הניתן, ולהתאים עבורם את המערכת כך שהם יוכלו לבא לידי ביטוי ולהשיג תוצאות לימודיות מיטביות. למורים ולמנהלי בתי הספר יש תפקיד קריטי בביצוע האיתור האמור שכן הם אלה הבאים במגע אישי ויומיומי עם התלמיד. רשויות מקומיות רבות בישראל משתפות פעולה עם בתי הספר שבתחומן ומקיימות מבחני איתור מוקדמים כך ששילוב כל הגורמים ושיתוף הפעולה ביניהם הוא הכרחי לאיתור מוקדם של ילדים הסובלים מההפרעה. למרות כל האמור לעיל כיום מוגדרים באופן כללי כעשירית מהתלמידים כבעלי ADHD , והסבירות היא שיש עדיין רבים שאינם מאותרים ומאובחנים. למחנך הכיתה תפקיד מרכזי באיתור אותם תלמידים, שכן הוא האדם הראשון הפוגש בשלב כזה או אחר את אותו תלמיד והוא יהיה זה אשר יפנה לגורמים המקצועיים אשר בסופו של תהליך יאבחנו ויסייעו לתלמיד הסובל מההפרעה. חוסר ערנות מצד מחנך הכיתה הוא אחד הגורמים העיקריים לכשלים באיתור תלמידים פגועים. מחנך כיתה אשר איתר תלמיד כזה יפנה לאנשי המקצוע אשר בתיאום עם הורי התלמיד יפנו לאבחון באחד ממכוני האבחון הפועלים בתחומי מגוריהם, ובשילוב עם אנשי מקצוע נוספים שיבחנו השלכות אפשריות נוספות כמו בדיקת התחום הרגשי או החברתי של הילד למשל, יקבלו את ההחלטה על האפיון הסופי של ההפרעה ועל הטיפול המומלץ לאותו תלמיד.
הטיפול בילדים עם לקויות הנובעות מהפרעת קשב וריכוז:
במקרים של אבחון מקצועי של ליקויי למידה נעשת הבחנה בין ליקויי למידה הנובעים מהפרעת קשב וריכוז לעומת לקויות הנגרמות מסיבות אחרות. במקרה של ליקויי למידה שאינם קשורים להפרעת קשב וריכוז ייתכן ויוחלט על המשך דרכו של התלמיד במסגרת השייכת לחינוך המיוחד, אשר תתאים לו יותר מאשר המסגרות הרגילות. אולם במקרים של לקויות הנגרמות על ידי ההפרעה, ברב המקרים יוחלט להשאיר את הילד במסגרת הלימודים הרגילה ולהתאים עבורו תנאים וכלים כדי שיוכל לממש את יכולתו האמיתית בלימודים. טיפול תרופתי שיותאם לו על פי האבחון יסייע לתלמיד להתמודד עם ההפרעות הנגרמות על ידי ADHD , ויאפשר לו זמן רגיעה וריכוז ארוכים יותר, אשר יסייעו לו בביצוע המטלות שעד כה נמנע מלבצע כתוצאה מחוסר הריכוז וההיפראקטיביות האופייניים כל כך אצל הסובלים מהפרעות קשב וריכוז.