הפרעות קשב וריכוז, מגוון ההפרעות הקשורות ביכולת לוויסות הקשב וביכולת להתרכז, אינן נגמרות, פעמים רבות, באותה הפרעה, אלא גוררות הפרעות נוספות הנלוות אליהן. ישנן הפרעות נפוצות אחרות רבות אשר מתלוות להפרעות הקשב והריכוז, בין היתר בגלל הבסיס הביולוגי- פיסי לתופעה אך גם בגלל שההפרעות הללו עלולות לגרום לקשיים חברתיים ולפגיעה בדימוי העצמי ובעקבותיהם לפגיעות נוספות.
הפרעות קשב וריכוז ותחלואה נלווית להן
הפרעות קשב וריכוז, מגוון ההפרעות הקשורות ביכולת לוויסות הקשב וביכולת להתרכז, אינן נגמרות, פעמים רבות, באותה הפרעה, אלא גוררות הפרעות נוספות הנלוות אליהן. ישנן הפרעות נפוצות אחרות רבות אשר מתלוות להפרעות הקשב והריכוז, בין היתר בגלל הבסיס הביולוגי- פיסי לתופעה אך גם בגלל שההפרעות הללו עלולות לגרום לקשיים חברתיים ולפגיעה בדימוי העצמי ובעקבותיהם לפגיעות נוספות.
אלו הפרעות נוספות עשויות ללוות באופן מסורתי הפרעות קשב וריכוז?
הפרעות קשב וריכוז מלוות, פעמים רבות, גם בלקויות למידה שונות, הפרעות מרדניות (אשר אף מגדירות מחדש את הגדרת הפרעת הקשב והריכוז הספציפית על פי ה- DSM למשל), הפרעות התנהגותיות שונות, הפרעות רגשיות והפרעות במצב – הרוח ועוד.
הפרעות נפוצות המתלוות להפרעות הקשב והריכוז
אינטיליגנציה חריגה על סף המחוננות או הפיגור השכלי – הפיגור הינו מצב בו מנת המשכל חורגת בשתי סטיות תקן לפחות מן הנורמה למנת משכל וישנה פגיעה בתפקוד בבית, בעבודה, בחיי החברה ובלימודים.הכלל הוא שככל שהפיגור קשה יותר הפגיעה בקשר הינה קשה יותר. לעומת זאת, מחוננות מוגדרת באופן הפוך כמנת משכל הנמצאת שתי סטיות תקן ויותר מעל הנורמה למנת משכל (כלומר כאיי קיו מעל 130). סך הרגישות של ילדים אלו נמוך והם עשויים לגלות שעמום. אלו ילדים שגם לא יגיעו בדרך כלל לאבחון וטיפול בשל יכולותיהם הגבוהות המפצות על הפרעת הקשב והריכוז.
הפרעות בתקשורת- הפרעות היגוי וגמגום למשל, אשר דורשות טיפול אצל קלינאי תקשורת, אלו הפרעות הניתנות לריפוי בקלות יחסית ומהוות קושי נמוך יותר.
הפרעת אישיות – אצל מבוגרים יכולה להתלוות להפרעות הקשב והריכוז גם הפרעת אישיות אשר נובעת מן ההתמודדות היום יומית ורבת השנים עם ההפרעה , במיוחד כאשר לא קיימת אצל המבוגר מודעות להפרעתו וכך הוא חסר כלים להתמודד עם ההפרעה. כך, במהלך השנים עשוי להתפתח דימוי עצמי נמוך המלוה בתחושת תסכול ועוד, דברים אשר יבנו ויגבשו את הפרעת האישיות.
חשיבותה של האבחנה
פעמים רבות, ניתן להבחין בין הפרעת הקשב והריכוז ובין ההפרעות הנלוות כאשר הילד מטופל ספציפית להפרעות הקשב והריכוז, ובעיקר בטיפול תרופתי אשר הילד מגיב לו בחיוב אך ממשיך להתקשות בתפקודים ספציפיים שונים. במקרים אלו יש לברר אפשרות שישנה תחלואה נלווית אך גם לא לשלול שהאבחנה הראשונית אינה נכונה וכי ישנה אבחנה אחרת בעלת מאפיינים דומים.
ה- ICD10 האירופאי, למשל, מגדיר הפרעות דומות החולקות מאפיינים דומים אך גם מספר מאפיינים שונים המבדילים בין ההפרעות, למשל הפרעת היפראקטיביות לעומת הפרעת קשב ופעלתנות/ הפרעה מרדנית.
תהליך האבחון ככלי חשוב ביותר לטיפול היעיל
האבחון של הפרעות קשב וריכוז ומתן האבחנה הנכונה לסוג ההפרעה וכן איתור הפרעות ותחלואה נלווית הינו קריטי ביותר לצורך מתן טיפול יעיל וטוב. לצורך כך יש לתת אבחון מלא אשר כולל בדיקה פסיכיאטרית וכן שאלונים אשר יחד ייתנו תמונה מלאה על מצב הילד ועל ההפרעה או ההפרעות השונות מהן הוא סובל. הטיפול יהיה טיפול מלא בכל תחום ותחום במקביל, דבר אשר יימנע בעתיד צבירת פערים בתחומים שהם חברתיים ולימודיים ובהשפעה של הפרעה לא מטופלת אחת על המצב הכללי של הילד.