לא נוכל להפריז בחשיבות שישנה לאבחון מוקדם ככל האפשר של הפרעות קשב וריכוז וכמובן של הטיפול בהן, גם כן מוקדם ככל האפשר. מדובר על הלקות הנוירולוגית השכיחה ביותר בגיל הילדות והחוקרים בתחום מאמינים כי 5-10% מהילדים סובלים ממנה. חוסר אבחון והתייחסות להפרעה יכול להוביל לתוצאות לא פשוטות עבור הילד ובני משפחתו. ילדים שסובלים מבעיות של קשב וריכוז גדלים עם תחושת כישלון ודימוי עצמי נמוך. לרוב הם נפלטים מלא מעט מסגרות ובסופו של דבר הופכים למבוגרים שנושאים על לבם ועל גבם מטען רגשי כבד מאוד של תחושת החמצה ותחושת עצמי שלילית. אף הורה לא היה מעוניין שהילד שלו יגדל למציאות שכזו.
לא נוכל להפריז בחשיבות שישנה לאבחון מוקדם ככל האפשר של הפרעות קשב וריכוז וכמובן של הטיפול בהן, גם כן מוקדם ככל האפשר. מדובר על הלקות הנוירולוגית השכיחה ביותר בגיל הילדות והחוקרים בתחום מאמינים כי 5-10% מהילדים סובלים ממנה. חוסר אבחון והתייחסות להפרעה יכול להוביל לתוצאות לא פשוטות עבור הילד ובני משפחתו. ילדים שסובלים מבעיות של קשב וריכוז גדלים עם תחושת כישלון ודימוי עצמי נמוך. לרוב הם נפלטים מלא מעט מסגרות ובסופו של דבר הופכים למבוגרים שנושאים על לבם ועל גבם מטען רגשי כבד מאוד של תחושת החמצה ותחושת עצמי שלילית. אף הורה לא היה מעוניין שהילד שלו יגדל למציאות שכזו.
ילדים מיוחדים מכל בחינה
עליכם להבין שילדים עם הפרעות קשב וריכוז אינם ילדים רגילים. המחלה מקורה בהתפתחות פתולוגית של המח וכתוצאה מכך הילד יכול לחוות מגוון עצום של תסמינים בעוצמות חומרה משתנות שבסופו של דבר יהפכו אותו ללא מתאים עבור המסגרות הפורמליות שמקובלות היום. ילד שסובל למשל מהיפראקטיביות לא יוכל לשבת בשקט בכיסא ולהתרכז בשיעור במשך שעה וחצי. ילד שסובל מירידה ביכולת הקשב לא יוכל להטמיע הודעות שנאמרו בעל פה. ילד שלא מסוגל להתרכז בגירוי בודד בלבד יוצא מהכיתה כיוון שעסק במשחק בטלפון הנייד שלו, למרות שהמורה בדיוק דיברה ולמרות שזו הדרך היחידה בה יכול היה להתרכז בדברים שלה.
המציאות של ימינו עדיין לא ערוכה לקבל את השוני בכל ילד וילד ולכן עלינו להיות ערים לשוני של הילדים שלנו ולדעת איך להתאים אותם ואת הסביבה לצרכים המיוחדים שלהם. לצורך העניין ילד שיאובחן כחולה צליאק יטופל כמובן. המורה וההורים של ילדי הכיתה יתודרכו כיצד לנהוג בו וכיצד להימנע מהכנסת מוצרים מכילי גלוטן להישג ידו לצורך העניין. אף אחד לא יגיד עליו שהוא עצלן או בעל קוצים בישבן או בעל כוונות זדון. הפרעות קשב וריכוז הן הפרעה לכל דבר. כך יש להתייחס גם לילדים שלוקים בהפרעה הזו. בדיוק כמו שלא יוציאו את חולה הסוכרת מהכיתה כיוון שהתעלף בעקבות אירוע של היפוגליקמיה, כך לא יוציאו מהכיתה את הילד ההיפר אקטיבי שלא מסוגל להתרכז באופן רצוף למעלה מרבע שעה באותו הנושא.
אבחון ספציפי לטיפול לפי מידה
אי לכך כיום ישנם לא מעט מכוני אבחון שמתמחים באיתור הבעיה הספציפית ממנה סובל הילד. עליכם למצוא את המכון המתקדם ביותר על מנת להעניק לילדכם את הטיפול הטוב ביותר. הפרעות קשב וריכוז הן מטרייה רחבה מאוד לשלל אדיר של תסמינים וסימפטומים. ילד אחד לא יהיה מסוגל להתרכז בהרצאה אבל יהיה מסוגל להתרכז שעות בקריאה מן הדף. ילד אחד יהיה מסוגל להתרכז בדברי המורה כל עוד הכיתה תהיה דוממת לחלוטין ואחר יהיה מסוגל להתמודד עם דבריה כל עוד יהיו מסביב מספיק הסחות דעת. אחד ייטה לאימפולסיביות ואחר להיפראקטיביות וכיו"ב. על מנת לטפל באינדיבידואל חשוב להבין כי ההפרעה באה לידי ביטוי בכל מטופל בצורה שונה.
ומה אם נחליט שלא לאבחן ולא לטפל בילד שמפגים תסמינים?
ובכן, הבחירה כולה בידיכם, אבל חשוב לדעת כי מחקרים מראים פרוגנוזה חיובית יותר עבור ילדים שאובחנו ושטופלו בזמן. ילדים שגדלו בתחושה שהם שונים באופן שלילי, שהם לא מסוגלים להשתלב ושהם מעצבנים את המסגרות שהם נמצאים בהן לרוב יגדלו להיות אנשים שלא מסוגלים להתמיד במקום עבודה למעלה משנה ותחושת הכישלון רק תתעצם. עשו את הדבר הנכון למען עתידם של ילדיכם ושלחו אותם לאבחון הפרעות קשב וריכוז מתקדם ומקצועי בהקדם. בהצלחה.