הפרעת קשב וריכוז הינה הפרעה אשר במסגרתה נפגעות יכולות אחדות, ונפגעים מספר תפקודים אותם נהוג לסווג תחת הכותרת "קשב". התפקודים הללו מורכבים מהיכולת להימנע ממסיחי דעת, היכולת למקד את הקשב לפרק זמן ממושך, היכולת לבצע מטלות ספורות בו זמנית ולנדוד בין סוגי מטלות וכדומה. כמו כן, לא פעם מלווה ההפרעה בגילויי היפראקטיביות והתנהגויות פזיזות ואימפולסיביות. קיימת נטייה לתזזית יתר ואף נטייה למעורבות בתאונות שונות בשל התכונות הללו
כיצד הפרעות הקשב באות לידי ביטוי?
הפרעת קשב וריכוז הינה הפרעה אשר במסגרתה נפגעות יכולות אחדות, ונפגעים מספר תפקודים אותם נהוג לסווג תחת הכותרת "קשב". התפקודים הללו מורכבים מהיכולת להימנע ממסיחי דעת, היכולת למקד את הקשב לפרק זמן ממושך, היכולת לבצע מטלות ספורות בו זמנית ולנדוד בין סוגי מטלות וכדומה. כמו כן, לא פעם מלווה ההפרעה בגילויי היפראקטיביות והתנהגויות פזיזות ואימפולסיביות. קיימת נטייה לתזזית יתר ואף נטייה למעורבות בתאונות שונות בשל התכונות הללו.
הפרעת הקשב מוגדרת כהפרעה התפתחותית תורשתית מולדת ומלווה את האדם גם בבגרותו. לצערנו, ילדים רבים הלוקים בהפרעה סוחבים עמם מטען כבד מנשוא של אכזבות וכישלונות, העלולים להביא לפגיעה בכל ההיבטים בחיים, כשהדבר נעוץ בעובדה שלא אובחנו מעולם, והם אינם ניגשים לאבחון גם כהיותם הבוגרים מהסיבה שהם נוטים לייחס את התסמינים של ההפרעה לתכונות אופי, ביש מזל ומנת משכל כמו "מזג חם", חוסר אסרטיביות, עצלנות, גורם עליון וכדומה.
שלבים בהליך הזיהוי של הפרעת הקשב והריכוז
בקרב מרבית הילדים בעלי הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות ניתן לזהות את התסמינים כבר בשלבים המוקדמים של הגן או בשנים הראשונות בבית הספר היסודי. המודעות להפרעות קשב וריכוז ולקויות הלמידה מוטמעת היטב במערכת החינוך באמצעות עידוד אנשי הוראה וחינוך לצאת להשתלמויות וקורסים למורים, ולפיכך כאשר מתקיימת פגיעה בתפקודי למידה, שלעתים מלווה בתגובות התנהגותיות ורגשיות, מפנה הצוות החינוכי את ההורים לאבחון, על מנת לערוך בירור משותף מצד המורים וההורים לשם קבלת תמונה ברורה יותר של מקור הקושי והענקת הסיוע הנדרש. תהליך האבחון כרוך בזיהוי התסמינים ובאבחנה מבדלת לשם שלילת מחלות או תופעות אשר מדמות את תסמיני הפרעות הקשב, כשהערכה הקלינית מתבצעת באמצעות פסיכיאטרים, נוירולוגים או פסיכולוגים אשר הוסמכו לתחום.
אבחון MOXO
קיימות כיום מגוון שיטות לאבחון הפרעות קשב המסווגות לשיטות אבחון סובייקטיבי כמו המבדקים הדידקטיים והפסיכו דידקטיים, והאבחונים הממוחשבים האובייקטיביים. חשוב לציין כי האבחונים השונים מהווים כלי עזר מסייע בלבד לקבלת תמונה כוללת ומדויקת יותר של הבעיה, ועל פי חוק, גורם רפואי בלבד מוסמך להעניק את האבחנה הסופית. אחד המבדקים השכיחים כיום בארץ הוא אבחון מוקסו שהינו פרי פיתוח ישראלי-הולנדי, אשר נועד לענות על הצורך שהתעורר לנגד חסרונותיהם של האבחונים הקיימים. מדובר באבחון ממוחשב וחדשני, המזהה ברמת דיוק של 90% את אפשרות קיום הפרעת הקשב והריכוז. אבחון מוקסו מעניק פרופיל קשבי מפורט, אשר מעריך את תפקוד הנבדק בארבעה מישורים של הקשב שהם תזמון, קשב, היפראקטיביות ואימפולסיביות. ממצאי המבדק ניתנים באופן מיידי דרך ערכים מספריים, דיאגראמות וגרפים. יתרון משמעותי נוסף נעוץ בעובדה שזהו האבחון היחידי, כיום, אשר מדמה את הסביבה הטבעית עמוסת הגירויים וההסחות של המאובחן.