הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה התפתחותית, השכיחה מבין ההפרעות הנוירו- התפתחותיות (מדובר על 5-10 אחוזים מהילדים בגילאי בית הספר היסודי הסובלים מההפרעה). ההפרעה פוגעת בשורה של יכולות ותפקודים נוירו- קוגניטיביים, המרכיבים יחד…
מרכז אידאונאה – הפרעת קשב וריכוז
הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה התפתחותית, השכיחה מבין ההפרעות הנוירו- התפתחותיות (מדובר על 5-10 אחוזים מהילדים בגילאי בית הספר היסודי הסובלים מההפרעה). ההפרעה פוגעת בשורה של יכולות ותפקודים נוירו- קוגניטיביים, המרכיבים יחד את מה שנהוג לכנותו "קשב". אלה כוללים את היכולת להתמקד בגירוי או מטלה לאורך זמן, שמירה על קשב גם בנוכחות גירויים מסיחים (כמו רעש או טרדות ומחשבות), קושי לבצע מספר מטלות במקביל (מולטי- טסקינג), קושי במעבר בין מטלות וכד'. בנוסף, ההפרעה מלווה לעתים קרובות בהתנהגויות אימפולסיביות והיפראקטיביות.
בגלל הקישור האסוציאטיבי המיידי בין הפרעת קשב וריכוז לעולם הלימודים ובית הספר, מקובל לטעות ולחשוב שההפרעה פוגעת רק בילדים ומתבגרים. לא כך הדבר: הפרעת קשב וריכוז, בהיותה הפרעה נוירו- התפתחותית, היא מולדת וכרונית. כלומר, לא ניתן "להחלים" ממנה. אנשים בוגרים מתמודדים עם אתגרים אחרים מאשר בני נוער וילדים, ולכן בקרב מבוגרים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז, היא מתבטאת באופן קצת שונה: האדם הבוגר הסובל מההפרעה מתקשה להתנהל בעומס תוך שמירה על לוחות זמנים והתמודדות עם דד- ליינים או ריבוי משימות, מערכות היחסים שלו במקום העבודה אך גם בעולם החברתי והזוגי, מאופיינות לעתים קרובות בריבוי קונפליקטים ומתחים. עבור הסביבה הוא עלול להיחוות כלא רגיש ולא קשוב, בעוד הוא מועד לתסכול ומצוקה סביב התחושה שהסביבה לא מבינה אותו ואת הקושי שהוא מתמודד עמו.
למרות אופייה הכרוני של ההפרעה, אין זה אומר שהסובל ממנה הוא "מקרה אבוד". ניתן, בכל גיל, באמצעות טיפול מתאים, להביא את האדם לתפקוד תקין בחיי היומיום, בעבודה ובחברה. טיפול מתאים מתחיל באבחון נכון.
אבחון הפרעת קשב וריכוז
הפרעת קשב וריכוז מוגדרת לעתים כ"הפרעה ביצועית"- כלומר, הפרעה הפוגעת בביצועים של האדם במטלות שבהן הוא זקוק ליכולת הלקויה. לכן, גם אבחון ההפרעה ניזון מבחינת הביצועים של המאובחן במטלות הדורשות את יכולות הקשב והריכוז שלו. לרוב האבחון נערך באמצעות מטלה ממוחשבת הדורשת מהנבדק להגיב (למשל, ללחוץ על כפתור) לגירוי מסוים ולהימנע מתגובה עבור גירוי אחר המופיע על המסך. ביצועי הנבדק במטלה מושווים לאחר מכן לנורמות הסטטיסטיות המצופות ממנו על פי גילו, השכלתו וכיוב'. בנוסף, במהלך האבחון נאסף מידע מהמאובחן (או, במקרה של ילדים ונוער, גם מהוריו ומצוות הגן/בית הספר) לגבי תפקודו היומיומי בלימודים או בעבודה. על בסיס ממצאי האבחון ניתן לתכנן את ההתערבות המתאימה על מנת לסייע בשיפור ההתמודדות עם הקושי. פנינה מצוות מרכז אידאונאה היא מומחית באימון ילדים, נוער ומבוגרים בתחום שיפור הקשב והריכוז, והיא מזמינה אנשים המתמודדים עם קשיים בתחום זה לפנות למרכז אידאונאה על מנת לעשות את הצעד הראשון לשיפור איכות חייהם לצד ההפרעה.
נכתב ע"י: פורטל אבחון