הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה נוירו- התפתחותית, השכיחה מבין ההפרעות מסוג זה בקרב ילדים ומתבגרים (ההערכות הקיימות מצביעות על 5-10 אחוז מקרב הילדים בגילאי בית הספר היסודי הסובלים מההפרעה). במסגרת ההפרעה נפגעות מספר יכולות המוגדרות תחת ה"מטרייה" של המונח "קשב"…
הפרעת קשב וריכוז
הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה נוירו- התפתחותית, השכיחה מבין ההפרעות מסוג זה בקרב ילדים ומתבגרים (ההערכות הקיימות מצביעות על 5-10 אחוז מקרב הילדים בגילאי בית הספר היסודי הסובלים מההפרעה). במסגרת ההפרעה נפגעות מספר יכולות המוגדרות תחת ה"מטרייה" של המונח "קשב". יכולות אלה כוללות יכולת מיקוד לאורך זמן, יכולת להימנע מהיסח הדעת, יכולת לביצוע מספר מטלות בו- זמנית ("מולטי- טאסקינג") והיכולת "לעבור" עם הקשב בין גירויים או מטלות. בנוסף, לעתים קרובות ההפרעה מלווה בהתנהגויות אימפולסיביות והיפראקטיביות.
להפרעת קשב וריכוז השלכות רבות, שהבולטת בהן היא בתחום הלימודי. ילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז מתקשים לשבת בשקט בכיתה או במפגש בגן, מתקשים להתמקד בדברי המורה ולקלוט חומר, ומתקשים ללמוד למבחנים. במקרים רבים ההפרעה אף פוגעת ביכולת ההתארגנות של הילד, והופכת את חווית הלמידה שלו לכאוטית ומבלבלת. כתוצאה מכך נפגע תפקודו הלימודי של הילד הסובל מההפרעה. אין זה מפליא, אם כן, שההפרעה מתגלה על פי רוב בשנים הראשונות של בית הספר, כאשר הדרישות הלימודיות הולכות וגוברות.
מדוע חשוב לאבחן הפרעת קשב וריכוז?
רבים מאיתנו עשויים לחשוב כי הפרעת קשב וריכוז היא עניין המוגבל לתחומי הלמידה ובית הספר. חשיבה כזו עשויה להביא אותנו להמעיט בחשיבות האבחון והטיפול בהפרעה, מאחר ובמסגרת השונות הטבעית שקיימת בין ילדים, אין זה הכרח שכולנו נהיה תלמידים מצטיינים ונעסוק במקצועות עיוניים. חשיבה זו היא חשיבה מוטעית, מאחר וההשלכות של ההפרעה אינן מסתכמות בתחום הלימודי. ילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז לרוב נושאים עמם מטען כבד של כשלונות, המכביד ומעיב על הערכתם העצמית. המבוגרים בסביבתם (הורים, גננות ואנשי חינוך) לעתים קרובות עייפים מהם, מפעלתנות היתר והאי-שקט שהם שרויים בו. עייפות זו נוטה להתפרש על ידי הילדים כדחייה ומיאוס, פרשנות שעשויה להביא לתחושות ניכור, תסכול ומצוקה רגשית קשה. יתר על כן, למרות הקישור האסוציאטיבי הטבעי לתחום הלימודים, חשוב לזכור כי הפרעת קשב וריכוז לא "נעלמת" בבגרות ולא ניתן "להחלים" ממנה. ההפרעה ממשיכה ללוות את האדם הסובל ממנה בעולם העבודה ובעולם היחסים הבינאישיים. נכון הדבר שצורת הביטוי של ההפרעה משתנה: בוגרים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז אולי לא מקפצים ומתרוצצים כמו ילדים, אבל הם כן מתקשים להתארגן, לעמוד בלוחות זמנים, לקיים קשרים זוגיים, חברתיים וקולגיאליים תקינים.
למרות היותה כרונית, תמיד ניתן לסייע לסובלים מההפרעה להגיע לתפקוד תקין, ולכן אבחון ההפרעה וטיב הקשיים הוא חשוב מאין כמותו.
כיצד מאבחנים הפרעת קשב וריכוז?
הפרעת קשב וריכוז פוגעת בראש ובראשונה במטלות הדורשות את יכולות הקשב של האדם. לכן האבחון נערך על ידי מטלות כאלה, והשוואת תפקודו של הילד במטלה לנורמה המצופה ממנו על פי גילו. במרכז אמיר סנטר אנו עושים שימוש בכלי האבחון החדשני בשוק: MOXO . MOXO הוא כלי אבחון ממוחשב להפרעת קשב וריכוז. ייחודו הוא בכך שהוא מאפשר למאבחן ולמאובחן לקבל מידע שהוא מעבר לשאלת קיומה של הפרעת קשב וריכוז, אלא לקבל "פרופיל קשבי", המפרט את תפקודו של המאובחן בכל אחד מארבעה היבטים של קשב (קשב, תזמון, היפראקטיביות ואימפולסיביות). הפרופיל הקשבי המופק על פי MOXO מאפשר לנו במרכז אמיר סנטר לתכנן את הטיפול בקשיי הקשב והריכוז באופן מדויק ומותאם לכל מאובחן. כאמור, צוות אמיר סנטר רואה באבחון נכון רכיב הכרחי לטיפול נכון, ועל כן הבחירה בכלי המאפשר קבלת תמונה כה מעמיקה ומקיפה על כל מאובחן היא טבעית עבורנו. באמצעות אבחון נכון נוכל להתאים את הטיפול הטוב ביותר למטופל. אנו מזמינים ילדים הסובלים מקשיי קשב וריכוז (והוריהם) לפנות אלינו ולזכות לאבחון יעיל ואמין בדרך לשיפור התפקוד.
נכתב ע"י: פורטל אבחון