הפרעות קשב וריכוז מעידות על צבר של תכונות אישיות ולא על קיומה של מחלה, מסיבה זו בדיקות מעבדה אינן יכולות לאבחן הפרעות קשב וריכוז. אבחון הפרעות קשב וריכוז מתבצע כאשר מעריכים את הימצאותן של ההפרעות בצורה שבה הילד מתפקד…
אבחון הפרעות קשב וריכוז- המדריך המלא
• מבוסס על המאמר של פרופ' אבינועם שופר, מנהל היחידה לנוירולוגיה של הילד והמתבגר, מרכז שניידר לרפואת ילדים בישראל.
הפרעות קשב וריכוז מעידות על צבר של תכונות אישיות ולא על קיומה של מחלה, מסיבה זו בדיקות מעבדה אינן יכולות לאבחן הפרעות קשב וריכוז. אבחון הפרעות קשב וריכוז מתבצע כאשר מעריכים את הימצאותן של ההפרעות בצורה שבה הילד מתפקד.
בבואנו לבצע אבחון הפרעות קשב וריכוז עלינו לאסוף מידע נרחב לגבי הילד, משפחתו והצורה שבה מסתכלים עליו בבית הספר.
נתונים המתייחסים לילד- יש לאסוף פרטים על בריאות הילד ובאיזו צורה הילד תופס את פעילותו, את היחסים בתוך המשפחה וכמובן, באיזו צורה הוא תופס את חבריו ואת בית הספר – שמח ללכת או מעדיף להימנע.
נתונים המתייחסים למשפחת הילד- יש ללקט נתונים מהוריו או ממבוגרים נוספים המטפלים בו, אחראים עליו ובעלי היכרות עמוקה עימו. נברר מולם מהן הסוגיות המפריעות להם בתחום ההתנהגותי, הלימודי, התפקודי,החברתי וכיו"ב- כיצד ובאיזה זמן הללו התחילו, וגם כיצד השתנו בחלוף הזמן.
ציונים נמוכים, היעדר ארגון וגילוי קשיים בהבנת סיטואציות חברתיות – הם דוגמאות לסוגיות שיכולות להטריד הורים.
לי כרופא חשוב לדעת על מקרים חשובים במשפחה כמו מוות, מחלה או גירושים. חשוב שאדע גם על ההיסטוריה של הילד- למשל: האם נולד במועד, מה היה מצבו הבריאותי לאורך השנים וכו'. בדרך זו אוכל לקבל את מלוא המידע אודות הילד וכך לאבחן אותו בצורה הטובה ביותר.
בנוגע לנתונים המתייחסים לבית הספר- ארצה לדעת באיזו צורה הילד מתנהג הן לימודית והן חברתית, מהם ציוניו ומהי הדרך שבה הוא מקבל את החוקים בבית הספר (משמעת).
על סוגי אבחונים
הנחת היסוד הראשונית לאבחון הפרעות קשב וריכוז הינה בדיקה של הילד על-ידי רופא וקיום ראיון עם הוריו. אולם לעיתים הערכת הרופא לא תהיה מדויקת, הרי בדיקת רופא אינה דומה לכיתה שבה יש 40 תלמידים ומורה.
משום כך, יש לבקש נתונים גם מצוות המורים- כיצד הילד מתנהג בבית הספר, מהם הישגיו הלימודיים ומהן היכולות הלימודיות שלו.
לשם אבחון הילד אנו מסתייעים בשאלונים (למשל: שאלון קונרס). בהתאם להגדרות רפואיות, לשם השתייכות לקבוצת הילדים הסובלים מבעיה של הפרעות קשב וריכוז, על הילד לסמן בשאלונים לפחות שש תכונות המתייחסת להפרעת קשב וברוח זו- לפחות שש תכונות המתייחסות להיפראקטיביות ולאימפולסיביות. וזאת כאשר התכונות הללו התגלו לפחות לפני שישה חודשים בעוצמת ביטוי שאיננה תואמת את הרמה ההתפתחותית שאליה הילד משתייך ובדרך המפריעה לתפקודים החברתיים, הלימודיים וההסתגלותיים. ישנן תכונות שתתקיימנה כבר טרם גיל שבע. ההפרעה בתפקוד שנגזרת מהתכונות שהוזכרו תתבטא לכל הפחות בשני מצבים. לדוגמא, בבית ובית הספר.
כשתפגשו בתהליך האבחון אנשי מקצוע נוספים, תפגשו עוד אבחונים, שאנשי המקצוע אימצו לעצמם. למשל, השאלון ע"ש אכנבך (מורכב וארוך). שאלונים אלו חשובים עד מאוד, בייחוד לשם הגדרה מחקרית.
אז מהו האבחון המומלץ?
ברוב המקרים אני ממליץ גם לבצע אבחון קשב ממוחשב. בדומה לשאלונים, גם בתחום האבחונים הממוחשבים ישנו מגוון למשל, קונרס וטובה.
האבחון הממוחשב אותו בחרתי לבצע במרפאה שלי הוא ה- MOXO. לעומת אבחוני הקשב הממוחשבים האחרים, ה- MOXO מספק יותר נתונים על תפקוד הילד.
מבדק ה- MOXO הינו מבדק ביצועי, אשר מודד ומכמת את תפקודי הקשב: קשב, היפראקטיביות ואימפולסיביות. בנוסף, ישנה אפשרות לבצע הערכה טיפולית: לבחון האם ביצועיו של הילד השתנו (לטובה או לרעה) כתוצאה מהטיפול, למשל: טיפול תרופתי.
השלם וחלקיו
עם כל זאת, יש להדגיש, תוצאות האבחון הממוחשב מאפשר לנו זווית ראייה נוספת לבעיה של הפרעות קשב וריכוז, אך הוא אינו המדד החשוב ביותר או המשמעותי ביותר (אל לנו לשכוח שהניסיון מראה שיש הבדל בין תפקוד מול מחשב לבין תפקוד בכיתה) ויש לבצע אבחון כולל ומקיף.
כמו כן, יש להדגיש כי כאשר שוקלים מתן טיפול תרופתי עבור הפרעות קשב וריכוז, המניע המשמעותי בהחלטה הוא האם הילד נמצא במצוקה בעקבות תכונותיו האישיות וכיצד הסובבים אותו מגיבים לתכונות אלו. מסיבה זו בעת איסוף המידע נרצה לדעת האם קיימת מצוקה שכזאת, ואם כן מהי הדרך שבה היא באה לידי ביטוי.