לכולנו יש חמישה חושים (טעם, ריח, מישוש, ראייה ושמיעה), באמצעותם אנו באים במגע ואינטראקציה עם הסביבה. בנוסף לחמשת החושים האלה, יש לנו עוד שלושה חושים פנימיים: החוש התנועתי, תחושה עמוקה (שרירים ומפרקים) ותחושה באיברים פנימיים. ויסות חושי הוא בעצם היכולת שלנו להכיל, לעבד ולהתמודד עם מידע המגיע מהחושים, על מנת לפעול בצורה מותאמת בחיי היומיום…
ויסות חושי
לכולנו יש חמישה חושים (טעם, ריח, מישוש, ראייה ושמיעה), באמצעותם אנו באים במגע ואינטראקציה עם הסביבה. בנוסף לחמשת החושים האלה, יש לנו עוד שלושה חושים פנימיים: החוש התנועתי, תחושה עמוקה (שרירים ומפרקים) ותחושה באיברים פנימיים. ויסות חושי הוא בעצם היכולת שלנו להכיל, לעבד ולהתמודד עם מידע המגיע מהחושים, על מנת לפעול בצורה מותאמת בחיי היומיום.
מה קורה כאשר יש ליקוי בויסות חושי?
ליקוי בויסות חושי, בגדול, מתייחס לשני מצבים אפשריים: תגובתיות יתר או תת תגובתיות לגירוי של חוש מסוים. למשל, ילד עם תגובתיות יתר שמיעתית מפגין סיבולת מאוד נמוכה לכל סוג של רעש. זמזום של מאוורר עלול להיחוות כמטריד במיוחד עבורו, ובגן הוא עשוי לחפש לעצמו פינות שקטות הרחק מחברת הילדים על מנת "להתגונן" מפני הרעש שהם מייצרים. דוגמא נוספת יכולה להיות ילד עם תת- גרייה בתחום התחושה העמוקה. ילד כזה ייראה לנו מסורבל, ולא יהיה מודע באופן מלא לתנועותיו ולכוח שהוא מפעיל. כך, הוא עלול להעיף חפצים כאשר התכוון בסה"כ להרימם, או לחפש לפצות על תת- הגרייה על ידי נשיכה, דחיפה, התחככות וכד' עם ילדים אחרים.
כמובן שדפוסים אלה משפיעים על התפתחותו של הילד במגוון תחומים, ויש להם מגוון השלכות. חברתית, ילד זה ימצא עצמו נסוג ומתבודד מחבריו (ולעתים אף גם מאירועים משפחתיים), וגם לימודית- פעמים רבות ההצפה החושית תקשה על הילד להתפנות ללמידה וליטול חלק פעיל בשיעור בכיתה או במפגש בגן. ילדים הסובלים מקשיים בויסות החושי מועדים גם לפתח תסכול, אי שקט ומצוקה רגשית. אלה עשויים לנבוע מהקושי שבהתנהלות יומיומית לצד הלקות בויסות החושי, אך גם מהתגובות שעלולות להתעורר בקרב בני המשפחה, אנשי המסגרת החינוכית וחברת הילדים לאור התנהגותו של הילד הסובל מלקות כזו.
עינת לביא מזמינה ילדים (והורים לילדים) הסובלים מקשיים בויסות החושי לפנות אליה, על מנת לגלות דרכים חדשות לסייע בהתמודדות עם קשיים מסוג זה. גם טיפול באמצעות שיטת אלבאום וגם הפסיכותרפיה הגופנית רואים בגוף כלי משמעותי ויעיל להתמודדות עם קשיים, ומתבסס על העובדה שהמערכות הגופניות והרגשיות של ילדים עדיין מצויות בתהליכי התגבשות והתפתחות, ומכאן שניתן להשפיע עליהן ולנתב אותן לאופנים יותר מסתגלים באמצעות טיפול נכון ותרגול. התמודדות מוצלחת עם קשיי ויסות חושי היא מפתח לא רק לשיפור תפקודו של הילד, אלא גם לשיפור איכות חייו ורווחתו.
נכתב ע"י: פורטל אבחון