ילדים ובני נוער מדגימים לא פעם בצורה מופלאה וברורה את מושג השונות האנושית. בקרב מבוגרים שכיח ומקובל לראות גיוון בטיפוסים, בעיסוקים ובנטיות. בקרב ילדים ונוער, דווקא העובדה כי כמעט כולם עוברים מסלול דומה, נוטלים חלק באותן מסגרות (גן, בית ספר יסודי, בית ספר תיכון וכן הלאה) וניצבים בפני אתגרים דומים- מסייעת להבליט את השוני הרב ביניהם. שוני זה מתבטא ביכולות, בכישורים, בהעדפות המשחק והלמידה וכן- גם בקשיים, בחולשות ובלקויות.
באשר להיבטים האחרונים, נדמה שעולמות החינוך, הרפואה והפסיכולוגיה עשו בעשורים האחרונים מאמצים משמעותיים על מנת לדחוק שונות כזו מהטווח של "מה נורמלי". כל קושי שילד מסוים מפגין מקוטלג כהפרעה שהיא ישות נפרדת- הפרעת קשב וריכוז, דיסלקציה, דיסקלקוליה, הפרעות התנהגות, כהפרעות רגשיות וכד'. איש לא מערער על היותם של קשיים אלה אמיתיים ובעלי השפעה מכרעת על תפקודם של ילדים (כמו גם על איכות חייהם ורווחתם הנפשית), אך גישות פחות רפואיות ושמרניות מבקשות להזכיר כי לא חייבים להמשיג אותם כ"הפרעות" (על פי אותו מודל המגדיר מצב מסויים כ"מחלה").
עירית דנאי, פסיכותרפיסטית מוסמכת בשיטת אלבאום ומנהלת סניף כפר סבא של מרכז הטיפולי "רצונות", מבקשת להאיר גישות טיפוליות טבעיות, הרואות בקשיים מסוג זה תוצר של חוסר איזון, סינכרון וויסות במערכות שונות, ולאו דווקא מחלה או הפרעה. גישות אלו מכתיבות וצובעות חלק ניכר מהעבודה במרכז רצונות, והן נר לרגלי הצוות הטיפולי המאייש את המרכז.
גישת הטיפול הטבעי
כאמור, גישות שונות לטיפול טבעי רואות במה שאנו נוהגים להגדיר כ"הפרעות"- חוסר איזון טבעי, מערכות גופניות, רגשיות ואנרגטיות המבשרות לנו על הצורך להשיב על כנו איזון שהופר. דוגמא לגישה כזו היא שיטת אלבאום. שיטת אלבאום מציעה אבחון וטיפול אינטגרטיבי בקשיי תפקוד, התנהגות ולמידה, מתוך הבנה כי תפקודים אלה מתבססים על איזון בין ארבע מערכות: המערכת הגופנית, המערכת הקוגניטיבית, המערכת הרגשית והמערכת האנרגטית. ארבע מערכות אלה מרכיבות ותומכות בפיתוח כישורי הלמידה, ההבנה והמיומנויות החברתיות. בקרב ילדים ובני נוער, קל ומומלץ לטפל בקשיים דרך הערוץ שמספקות מערכות אלה, מאחר ואצל צעירים הן נמצאות עדיין בתהליכי גיבוש ובנייה, ודרך תרגול נכון ומותאם (שבסיסו באיתור מקור הקושי), ניתן להשפיע על המשך התפתחותן ולנתב אותן להתפתחות תקינה ומיטיבה.
שיטת אלבאום בעצם מדגימה את העקרון לפיו ילד שמפגין קשיים לא זקוק ל"תיקון", אלא להדרכה נכונה ומותאמת כיצד להשיב עצמו לאיזון. ברוח גישה זו, במרכז רצונות נערכים טיפולים עבור מגוון קשיים (קשיי קשב וריכוז, התפרצויות זעם, קשיי למידה, קשיים חברתיים) באופן המשלב קשת רחבה של טכניקות טבעיות. טכניקות אלה כוללות, בין השאר תרגולים גופניים לחיזוק קבוצות שרירים ספציפיות (מתוך ההבנה שחולשות מסוימות מובילות לקשיים), תרגולי גמישות והרחקת מפרקים, עיסוי ועבודה אנרגית, דימיון מודרך, מדיטציה ועוד. טכניקות אלה מסייעות בעבודה גופנית, רגשית ואנרגטית בדרך להתגברות על הקושי ורכישה מחודשת של שליטה במיומנויות חסרות. דרך זו מבטיחה פתרון, סיוע והקלה מתוך עבודה תהליכית, באופן שהילד ומשפחתו יכולים לראות בשיפור הישג אישי של ממש, ללא פנייה מהירה (ואולי אף פזיזה) לטיפול תרופתי או משמעתי. דרך טיפול זו מבטיחה חוויה של הצלחה ושימוש הישגי הטיפול לאורך זמן.