הקטגוריה של אבחון, איתור וסיווג לקויות למידה מכילה בתוכה סוגים רבים של אבחונים. בטח כאשר עשרות אחוזים מכלל אוכלוסיית המין האנושי סובלת מליקויי למידה כאלה או אחרים, בכל הגילאים ומכל פלחי החברה. בין כל אותם אבחונים ניתן למצוא אבחון פעוטות ולבני הגיל הרך, אבחון ADD ו – ADHD, אבחון היפראקטיביות, אבחון דידקטי, אבחון פסיכודידקטי ועוד. מבין כל האבחונים האמורים, שני האחרונים נחשבים לנפוצים ולחיוניים ביותר
על ההבדלים בין אבחון דידקטי לאבחון פסיכודידקטי
הקטגוריה של אבחון, איתור וסיווג לקויות למידה מכילה בתוכה סוגים רבים של אבחונים. בטח כאשר עשרות אחוזים מכלל אוכלוסיית המין האנושי סובלת מליקויי למידה כאלה או אחרים, בכל הגילאים ומכל פלחי החברה. בין כל אותם אבחונים ניתן למצוא אבחון פעוטות ולבני הגיל הרך, אבחון ADD ו – ADHD, אבחון היפראקטיביות, אבחון דידקטי, אבחון פסיכודידקטי ועוד. מבין כל האבחונים האמורים, שני האחרונים נחשבים לנפוצים ולחיוניים ביותר. למען המחשה, רוב המאבחנים ממליצים פה אחד על שני האבחונים האמורים עבור מאובחנים מכל הסוגים ובכל הגילאים. יחד עם זאת, היות ופרטים אשר סובלים מלקויות למידה יודעים מעט מאוד עליהם, להלן כל מה שצריך לדעת על ההבדלים בין האבחון הדידקטי לבין האבחון הפסיכודידקטי.
על אבחון דידקטי ופסיכודידקטי מבחינת הגדרה ויעדים
ובכן, אבחון דידקטי הינו אבחון אשר באמצעותו מאבחן מקצועי מתחום החינוך וההוראה מאבחן, מאתר ומסווג היתכנות ועוצמה של לקויות למידה בקרב מאובחן כזה או אחר. הלכה למעשה, האבחון הדידקטי בודק, מעבד ומנתח יכולות קוגניטיביות מובהקות כמו קריאה, כתיבה, דיבור, חשיבה, עיבוד מידע, יכולת זיכרון, התארגנות אישית ומקצועית ועוד. בנוסף, האבחון הדידקטי מסייע באיתור ומציאת הסיבות אשר אחראיות לכל הכשלים הלימודיים, המקצועיים והאישיים. בנוסף, אבחון זה ממציא במהלכו נתונים וממצאים מוצקים וחיוניים ביותר, אשר באמצעותם יהיה ניתן ליצור ולבנות למאובחן תוכנית לימודים מותאמת אישית ליכולותיו הלימודיות. לעומתו, האבחון הפסיכודידקטי הינו אבחון, אשר שם לעצמו מטרה לבחון ולנתח את מקור לקויות וקשיי הלימודים עצמם עם דגש ישיר למצב הפסיכולוגי של המאובחן. ככזה, האבחון האמור הינו משולב וכולל בתוכו פעולות מן האבחון הדידקטי, וביצוע של אבחון פסיכולוגי אשר מעריך, מאתר ומסווג את הקשיים הפסיכולוגיים של המאובחן.
על אבחון דידקטי ופסיכודידקטי מבחינת יעדים ומטרות
מבחינת יעדים ומטרות, מטרתו של האבחון הדידקטי הינה, בראש ובראשונה, להפריך או לאשש היתכנות והימצאות של לקויות למידה כאלו או אחרות בקרב המאובחן. בנוסף, סוף כל תהליך של אבחון דידקטי מספק למאבחן ממצאים ונתונים רבים אשר מציירים תמונת מצב מפורשת ומהימנה אודות היתכנות ועוצמה של לקויות הלמידה, ובעיקר כאלה אשר משמשים ככלי עזר חיוני ביותר בעת יצירת מתווה הטיפול בלקויות הלמידה עצמן. בנוסף, מבחינה פדגוגית וחינוכית, האבחון הדידקטי מעניק למאובחן התאמות לימודיות נדרשות ביותר, שכן על סמך התאמות אלו, המוסד החינוכי שבו הוא לומד מתאים את המטלות, שיעורי הבית והמבחנים ליכולות המאובחן. עכשיו, מבחינת יעדים ומטרות, האבחון הפסיכודידקטי שם לעצמו מטרה להעריך באופן מובהק ומדויק את איכות והרגלי הלמידה של המאובחן, ובעיקר את רמת התפקוד הקוגניטיבי, האישיות, הרגשי, ההתנהגותית והחברתי שלו. בנוסף, חשוב לציין, כי, הערכה קוגניטיבית זו נערכת אך ורק לאחר האבחון הדידקטי, ממצאיו ומסקנותיו, וזאת שכן תוכנית הלימודים אשר נגזרת מן האבחון האמור, מהווה תוצאה ישירה של ממצאי האבחון הדידקטי והפסיכודידקטי כאחד.
אבחון דידקטי ופסיכודידקטי מספקים מענה מקצועי וטיפולי יוצאי דופן
באופן מובן ביותר, לקויות למידה מסבות לפרטים אשר סובלים מהן אינספור נזקים, אישיים, לימודיים ומקצועיים, בטווח הזמן הקצר והארוך כאחד – אבל לא במקרה של ביצוע, עריכה ויישום המלצות ומסקנות של האבחון הדידקטי ו / או הפסיכודידקטי. בטח כאשר שני האמורים מבוצעים על ידי בעלי מקצוע ייעודיים מן השורה הראשונה, וביניהם פסיכולוגיים בעלי התמחות בחינוך ואנשי חינוך בעלי התמחות בלקויות למידה. מבחינת משך האבחונים, בממוצע, הם אורכים בין 4 ל – 6 שעות, במשך מספר מפגשים, וכמובן, על פי מצב וצורכי המאובחן. בכל המקרים, האבחונים האמורים מספקים מענה מקצועי וטיפולי יוצאי דופן.