על תוכנית הלימודים של לימודי אבחון דידקטי
במהלך עשר השנים האחרונות, התחולל שינוי דרסטי ואפילו קיצוני במעמד ובביקוש ללימודי חינוך אקדמיים, הן לימודים עיוניים וכלליים והן לימודים פרטניים וטיפוליים. למען המחשה, הקטגוריה של לימודי חינוך מכילה בתוכה את כל סוגי הלימודים הבאים: לימודי חינוך לכל הגילאים, לימודי הוראה, לימודי חינוך מיוחד, לימודים אבחוניים וטיפוליים כמו אבחון דידקטי, אבחון פסיכודידקטי, הוראה מתקנת ועוד. מבין כל לימודי החינוך האמורים, לימודי האבחון הדידקטי נחשבים לאחד מהלימודים המבוקשים ביותר ולא בכדי. בטח כאשר לימודים אלו הם לא רק מעניינים, אלא בעיקר פרקטיים ומבוקשים ביותר, בעיקר בקרב פרטים אשר סובלי מלקויות למידה והפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות כאלו או אחרות. לכן, להלן כל מה שצריך לדעת על תוכנית הלימודים של לימודי האבחון הדידקטי ועוד פרטים מעניינים רבים.
לימודי אבחון דידקטי מבוססים על עולם שלם של תכנים מתבקשים
ובכן, תוכנית הלימודים של לימודי אבחון דידקטי כוללת בתוכה את כל התכנים הלימודיים הבאים: תפקודי קשב, ריכוז וניהול / מוכנות ותהליכי אבחון בקריאה וכתיבה / תפקודים סנסו – מוטוריים / תפקודי שפה וליקויים שפתיים / מוכנות ויסודות תיאורטיים בתחום החשבון / ליקויי למידה מסוגים שונים / יחסי הורים וילדים / גילויים של לקויות למידה וטיפול בהם / כלי אבחון ועקרונות ליצירה וכתיבה של תוכנית טיפולית בלקויות למידה ועוד תכנים לימודיים מתבקשים רבים ואחרים, אשר מספקים לתלמידי התוכנית את כל מה שהם צריכים לדעת בעבור האבחון הדידקטי. מבחינת קהלי יעד, תוכנית לימודים זו מיועדת לכל הקהלים הבאים: עובדי הוראה בתחום החינוך המיוחד / מתמחים במקצועות פארא-רפואיים / פסיכיאטריים, פסיכולוגיים, נוירולוגיים ועוד.
לימודי אבחון דידקטי מלמדים כיצד לאבחן באופן דידקטי
אחת מן הסיבות הראשיות להצלחה, הן של הלימודים והן של האבחון, נעוצה בעובדה, כי, לימודי אבחון דידקטי מלמדים כיצד לאבחן באופן דידקטי. במילים אחרות, לימודים אלו מספקים את כל הידע, הכלים והאמצעים הדרושים לאבחון מאובחנים אשר התלוננו על גילויים של לקויות למידה, ובעיקר לאיתור וסיווג הלקויות עצמן. בנוסף, לימודים אלו גם מלמדים כיצד לבדוק יכולות קוגניטיביות בסיסיות ומובהקות כמו חשיבה, עיבוד מידע, כישורי קריאה, יכולת זיכרון והתארגנות, הבנת הנקרא, הנשמע והכתיבה ועוד. כל האמור לעיל הינו רלוונטי וחשוב ביותר בעבור המטרות הראשיות של האבחון, הלא הן איתור הכשלים הלימודיים והסיבות להיווצרות שלהם, וכמובן, יצירה של תוכנית לימודים מותאמת אישית לצרכי המאובחן, ובעיקר כזו אשר תיטיב עימו ואפילו תאפשר לו לשדרג ולהעצים את יכולותיו הלימודיות.
לימודי אבחון פסיכודידקטי הינם לימודי ההמשך של אבחון דידקטי
כידוע, אינספור משאבים מוקצים ומושקעים בתחום המחקר, האבחון והטיפול בלקויות למידה. לכן, תחומי אבחון וטיפול רבים בלקויות אלו נהנים גם מתחומים משלימים, ברמת הלימודים, המחקר, האבחון והטיפול כאחד. דוגמא טובה ביותר הינה הדוגמא של לימודי אבחון פסיכודידקטי, לימודים אשר מבחינת הגדרה מהווים את לימודי ההמשך של האבחון הדידקטי, ולימודים אשר מבחינת האבחון והטיפול מהווים כלי ואמצעי חיוני ביותר. בטח כאשר לימודים אלו מאגדים בתוכם תכנים רלוונטיים וחיוניים מתחום הפסיכולוגיה, ובעיקר תכנים אודות שימוש בכלי אבחון פסיכולוגיים אשר מאבחנים את האינטיליגנציה והיבטים רגשיים של המאובחן, שני משתנים כה חיוניים בעת אבחון, טיפול ויצירה של תוכנית לימודים מותאמת אישית למאובחן. לסיכום, ניתן לומר, כי, תוכנית הלימודים של האבחון הדידקטי, ביחד עם זו של האבחון הפסיכודידקטי, מספקת לסטודנטים שלה את כל הידע, הכלים והאמצעים הדרושים בעבור אבחון, טיפול בלקויות למידה ויצירת תוכנית לימודים אישית ברמה הגבוהה ביותר.