על פי שיטת אלבאום, הגורמים לקשיים השונים שאנשים חווים נעוצים בחוסר איזון בין ארבע מערכות: המערכת הגופנית, המערכת הקוגניטיבית, המערכת האנרגטית והמערכת הרגשית. חוסר איזון זה עומד בבסיסן של לקויות למידה, קשיי קשב וריכוז, קשיים רגשיים ובעקבותיהם גם קשיים חברתיים….
מה גורם לקשיים על פי שיטת אלבאום?
על פי שיטת אלבאום, הגורמים לקשיים השונים שאנשים חווים נעוצים בחוסר איזון בין ארבע מערכות: המערכת הגופנית, המערכת הקוגניטיבית, המערכת האנרגטית והמערכת הרגשית. חוסר איזון זה עומד בבסיסן של לקויות למידה, קשיי קשב וריכוז, קשיים רגשיים ובעקבותיהם גם קשיים חברתיים. מסיבה זו, הטיפול הנגזר מהגישה כולל טכניקות טיפוליות רבות המכוונות להשגת איזון בין מערכות אלה. טכניקות אלה כוללות טכניקות של עיסוי והרפיה, דמיון מודרך, נשימה, תנועה ושיח.
קשיים חברתיים ומיומנויות חברתיות
הקשיים השונים שילדים חווים עשויים בהחלט לתת את אותותיהם גם בתחום החברתי. ילדים המתמודדים עם קשיים בויסות תחושתי, למשל, עשויים להסתייג מבילוי בחברת הילדים בני גילם בניסיון להשיג שליטה וויסות. לדוגמא: ילד הסובל מרגישות יתר בשמיעה עלול לחוות את הרעש וההמולה של חבריו כגירוי מכאיב ומציק (בעוד שאלו אלמנטים שבדרך כלל ילדים ששים לקראתם ומצפים להם). כתוצאה מכך, הוא עשוי לפתח דפוס מתרחק ומסתגר, ולאבד רכיב חשוב בהתנסות החברתית, שהיא חלק משמעותי מבנית אישיותו לקראת המשך הדרך. דוגמא נוספת לקושי חברתי הנובע מלקות במערכת אחרת היא זו של ילד שסובל מתת- רגישות בתחושה, ועל כן זקוק כל העת לגרייה ומגע. ילד כזה ישיג גרייה שכזו באמצעות הצמדות, נגיעה ונסיונות התגוששות עם חבריו. בעוד שלעתים משחקים פיסיים שכאלה יהיו מקובלים ומהנים (ילדים רבים אוהבים להשתולל ולהיאבק זה בזה בתור משחק), הנטייה הזו לא תמיד תתאים לסיטואציה ועלולים להביא לבידודו של ילד זה. מעבר לדוגמאות ספציפיות אלה, כל ילד המתמודד עם קושי כלשהו, בין אם זו לקות למידה, הפרעת קשב וריכוז או כל לקות אחרת, חשוף ופגיע יותר לפתח תסכול, מצוקה רגשית, חרדה ופגיעה בדימוי העצמי. כל אלה מקשים על ילדים ליטול חלק באינטראקציות חברתיות מהנות ו"להרוויח" מחברת הילדים שסביבם.
רחל דנקנר מקיימת קבוצות ילדים ללימוד מיומנויות חברתיות. הקבוצה היא סביבה חמה, מקבלת ולא שיפוטית, המאפשרת לילדים התנסות חברתית במסגרת בטוחה, שמודעת לקשיים ולהתמודדויות שלהם ומביאה אותם בחשבון. הקבוצה נותנת לילדים הזדמנות ליטול חלק באינטראקציה חברתית האחד עם השני, מעניקה להם את האפשרות ללמוד להציב את הגבולות והסייגים של הסיטואציה החברתית בהתאם לצרכים שלהם, לסנגר על עצמם ועל הקושי שלהם ולבנות דימו חברתי חיובי. רחל מזמינה ילדים המתמודדים עם שלל קשיים המשפיעים על תפקודם בתחום החברתי, לבוא, לפגוש את הקושי ולהתחיל לשפר את איכות חייהם.
נכתב ע"י: פורטל אבחון