אבחון BRC הוא אבחון נוירו קוגניטיבי. מטרתו של האבחון הנוירו קוגניטיבי היא לספק תמונה מעמיקה, מקיפה ומדויקת ככל האפשר, לגבי תפקודו הקוגניטיבי של המאובחן. במקרים שבהם אדם מפגין קושי כלשהו שיש חשד כי מקורו בלקות או פגיעה קוגניטיבית או נוירולוגית, יש מקום לביצוע אבחון נוירו קוגניטיבי…
אבחון נוירו קוגניטיבי- BRC
אבחון BRC הוא אבחון נוירו קוגניטיבי. מטרתו של האבחון הנוירו קוגניטיבי היא לספק תמונה מעמיקה, מקיפה ומדויקת ככל האפשר, לגבי תפקודו הקוגניטיבי של המאובחן. במקרים שבהם אדם מפגין קושי כלשהו שיש חשד כי מקורו בלקות או פגיעה קוגניטיבית או נוירולוגית, יש מקום לביצוע אבחון נוירו קוגניטיבי.
איזה מן בעיות מובילות להמלצה על ביצוע האבחון?
עיקר הפונים לאבחון BRC מגיעים על רקע חשד לקיומה של הפרעת קשב וריכוז. האבחון יכול לספק מידע חשוב גם במקרים של קשיי למידה, ירידה בתפקוד הקוגניטיבי הכללי (כגון בעיות זיכרון, התמצאות במרחב וכד') וכן קשיים רגשיים שמקורם אינו ברור (כמו דיכאון וחרדה). האבחון הוא בעצם כלי המסייע למאבחן (פסיכיאטר, פסיכולוג, מאבחן דידקטי או כל איש טיפול הרואה בכך צורך) בהבנת מקור הקשיים ותכנון המשך הטיפול וההתערבות המתאימה.
מי יכול לעבור אבחון BRC?
האבחון מתאים לכל הגילאים, החל מגיל 6 ועד קשישים. התנאי העיקרי הוא שהמאובחן כבר רכש את יסודות הבסיס של יכולת הקריאה.
כיצד מבצעים את האבחון ומה הוא כולל?
אבחון BRC הוא מבדק ממוחשב, המועבר באמצעות מסך מגע. משך האבחון כשעה, והוא מורכב מסדרה של מטלות הבוחנות כל אחת שורה של יכולות קוגניטיביות. היכולות הנבדקות כוללות את כל תפקודי הקשב והריכוז (קשב מתמשך, פיצול קשב, קשב סלקטיבי, יכולת אינהיביציה ונטייה לאימפולסיביות), את הפונקציות הניהוליות (גמישות מחשבתית, בקרה ולמידה, יכולת תכנון וארגון), תפקודי הזיכרון (לטווח הקצר- המיידי וכן לטווח הארוך, בערוץ הזיכרון החזותי ובערוץ המילולי), שטף מילולי, מהירות תגובה, ויסות עצמי וכיוב'. בנוסף למטלות הממוחשבות, במסגרת האבחון נאסף מידע גם לגבי מצבו הרגשי של המאובחן, מתוך ניסיון לקבל, כאמור, תמונה מקיפה ככל האפשר של כל המשתנים המעורבים במשוואה המרכיבה את מצבו הנוכחי ואת קשייו (ידוע גם שקשיים רגשיים עשויים להסביר ירידה תפקודית בתחום הקוגניטיבי, ועל כן הטיפול בהם חשוב).
ומה עושים עם זה?
אחר ביצוע המטלות עצמן, נשלחות תוצאות האבחון לניתוח סטטיסטי ופרשנות, במהלכם מושוות התוצאות לנורמות המצופות מביצועי המאובחן (על פי גילו, מינו ומספר שנות הלימוד שלו), וכך בעצם מצטייר הפרופיל הקוגניטיבי- מיפוי של כל נקודות החולשה והחוזק שלו. על פי מיפוי זה, ניתן להגדיר באופן מדוייק את טיב הקשיים ומקורם, ולתכנן על בסיס זה תכנית לטיפול וסיוע בהתגברות על הקשיים. אנו במכון שלם עורכים אבחוני BRC כחלק מהמערך האבחוני שנועד לתת מענה מהיר ומקצועי ככל האפשר לפונים אליו.
נכתב ע"י: פורטל אבחון