הפרעת קשב וריכוז היא ההפרעה הנוירולוגית השכיחה ביותר בקרב ילדים ומתבגרים. ההערכות העדכניות מדברות על בין 5% ל- 10% מהילדים בגילאי בית הספר היסודי הסובלים (ברמות משתנות) מהסימפטומים של ההפרעה. כמעט בכל כיתה ניתן למצוא כיום ילדים המאובחנים כסובלים מהפרעת קשב וריכוז…
האתגר של טיפול קשיי קשב וריכוז
הפרעת קשב וריכוז היא ההפרעה הנוירולוגית השכיחה ביותר בקרב ילדים ומתבגרים. ההערכות העדכניות מדברות על בין 5% ל- 10% מהילדים בגילאי בית הספר היסודי הסובלים (ברמות משתנות) מהסימפטומים של ההפרעה. כמעט בכל כיתה ניתן למצוא כיום ילדים המאובחנים כסובלים מהפרעת קשב וריכוז, או "חשודים עיקריים" שיש כוונה להפנותם לאבחון. חלקם מטופלים בטיפול תרופתי, חלקם מטופלים באופנים אחרים וחלקם כלל לא מטופלים.
במקרים רבים, הורים ואנשי חינוך (לרוב עקב העדר ידע מספק או גישות מוטעות הנובעות מריבוי הידע הלא מדויק המסתובב בציבור וברשת האינטרנט) רואים באבחון ההפרעה ובטיפול תרופתי סוג של פתרון קסם. בהתמודדות עם ילד היפראקטיבי, הסובל מחוסר שקט וחוסר יכולת להתרכז, ומתיש ומשגע את סביבתו, טבעי הדבר שנשליך את כל יהבנו על מתן טיפול תרופתי ומתן שם ממוקד וספציפי לבעיה. במכון שלם אנו פוגשים את הגישה הזו באופן שכיח בקרב הפונים אלינו לאבחון הפרעת קשב וריכוז. אולם פני הדברים מורכבים יותר ברוב המקרים.
אבחון הפרעת קשב וריכוז- מאבחנה יחידה לתמונה תפקודית
הפרעת קשב וריכוז היא בסופו של דבר תסמונת- כלומר, אוסף של סימפטומים. הסובלים מההפרעה מתקשים להתרכז, נוטים למוסחות רבה, מתקשים לבצע מספר משימות במקביל, מתקשים לעבור בצורה יעילה בין מטלות, מראים קושי בעיכוב תגובה(אינהיביציה), התנהגות היפר אקטיבית ואימפולסיביות. חלק מהמתמודדים עם ההפרעה עשויים לסבול מכל הסימפטומים, חלק רק מסימפטום אחד, וגם בקרב אנשים הסובלים מאותו סימפטום- רמת החומרה והפגיעה התפקודית שבאה בעקבותיה- שונה מילד לילד. לכן במכון שלם אנו שמים דגש על הצורך באבחון מעמיק ומפורט. מתן הכותרת הסופית "הפרעת קשב וריכוז" כבר לא מספקת את אנשי הטיפול. נכון שחשוב להבין אם התלמיד סובל מההפרעה, אבל עצם הידיעה לא מספרת לנו הרבה על רמת התפקוד שלו ואופי הקשיים שהוא חווה. לצורך כך נדרש כלי אבחון מעט שונה.
MOXO- לאבחון הפרעת קשב וריכוז
כמענה על הצורך שבהבנת התמונה התפקודית של הילד הסובל מקשיי קשב וריכוז, מכון שלם משתמש במבדק MOXO. המבדק, פרי פיתוח ישראלי-הולנדי, הוא כיום הכלי החדשני והאמין ביותר הקיים בשוק לאבחון הפרעת קשב וריכוז. מדובר במבדק ממוחשב, המציב בפני המאובחן משימות שונות הדורשות את יכולות הקשב שלו. בסוף המבדק מושווים ביצועיו של המאובחן לנורמות הסטטיסטיות המקובלות, על מנת להבין כיצד הוא מתפקד ביחס למצופה מבני גילו, מינו ובעלי מספר שנות לימוד זהה לשלו. עד כאן- יש דימיון רב בין התיאור שהבאנו לזה של הכלים ה"מסורתיים" יותר.
מה מייחד את MOXO מול שאר המבדקים?
הנקודה הראשונה המבדילה בין השניים נוגעת לכך שהמבדק מדמה, באמצעות שימוש במסיחים ועומס גירויים משתנה, מגוון רחב של סביבות עבודה, באופן המדמה את ריבוי הסביבות שהמאובחן פוגש בחיי היומיום שלו (ישיבה בשיעור אינה דומה להכנת שיעורים בבית או בספרייה, או קריאת ספר במקום ציבורי וכד'). הנקודה השנייה, והיא המשמעותית מבין השתיים, היא ש- MOXO לא רק עונה על שאלת קיומה של הפרעת קשב וריכוז (כן או לא), אלא גם מספק פרופיל קשבי מפורט של המאובחן, המספר על רמת תפקודו בארבעה היבטים מרכזיים: קשב, תזמון, היפראקטיביות ואימפולסיביות. על בסיס הפרופיל הקשבי, המאבחן מטעם מכון שלם יכול לבנות תכנית טיפול מותאמת לכל מאובחן ספציפי, ולמקד אותה בקשיים הייחודיים של אותו אדם.
נכתב ע"י: פורטל אבחון