לקות למידה הינה הגדרה כוללת לטווח רחב של מצבים, אשר מקשים על יכולתו של אדם לרכוש מיומנות או ידע בסיסיים. מקורן של הלקויות נובע מכשל נוירולוגי, הן תורשתיות, מולדות ומתלוות אל האדם גם במהלך חייו הבוגרים. חלק מאנשי המקצוע מחשיבים…
אבחון דידקטי באנגלית ללקויי למידה
לקות למידה הינה הגדרה כוללת לטווח רחב של מצבים, אשר מקשים על יכולתו של אדם לרכוש מיומנות או ידע בסיסיים. מקורן של הלקויות נובע מכשל נוירולוגי, הן תורשתיות, מולדות ומתלוות אל האדם גם במהלך חייו הבוגרים. חלק מאנשי המקצוע מחשיבים בקטגוריית לקויות הלמידה את הדיסלקציה, הדיסגרפיה והדיסקלקוליה בלבד, ואילו אחרים מכלילים תחת אותה הקטגוריה גם לקויות נוספות כמו לקויות שפתיות, הפרעות קשב וריכוז ולקויות למידה בלתי מילוליות. הדרך לאתר את הלקויות היא באמצעות אבחון דידקטי, אשר מקיף תחומי הלמידה מגוונים. ישנם מספר סוגים לאבחון לקויות הלמידה, כשהאבחון הבסיסי הוא אבחון דידקטי כללי בעברית. אבחונים נוספים הם אבחון דידקטי במתמטיקה, אבחון דידקטי באנגלית, אבחון מוכנות לכתה א' ואבחון פסיכו דידקטי, שהינו מומלץ במידה ועולה החשד להפרעות קשב וריכוז, הפרעות קוגניטיביות והפרעות רגשיות המשפיעות על תהליכי למידה, או כשעולה החשד לפוטנציאל אינטלקטואלי נמוך מן הממוצע.
לקות למידה בשפה זרה
על פי ספר האבחנות הפסיכיאטרי האמריקאי ה-DSM, ניתן להגדיר קושי כלקות הלמידה בנסיבות בהן הישגי היחיד במיומנויות הבסיס כמו קריאה, הבעה בכתב או מתמטיקה פחותים משמעותית מהמצופה מגילו, רמת משכלו והשכלתו. בעשור האחרון נערכו מחקרים שהתייחסו באופן ממוקד לאטיולוגיה של לקות הלמידה בשפה שנייה- זרה. ממצאי המחקר הראו כי קיים קשר בין למידת שפה זרה לבין רכישת מיומנויות בשפה ראשונה, וניתן לנבא את אפיוני הקשיים ברכישת שפה זרה בהתאם לקשיים ברכישת המיומנויות בשפה הראשונה. כמו כן, נמצא כי קיים קשר מובהק בין יכולת תחבירית ומיומנות בקידוד הפונולוגי ברמה הלקסיקלית לבין אסטרטגיות הקריאה, כשהמשמעות היא, שהקשיים בהבנת הנקרא נבעו מקשיים דקדוקיים וקשיים בקידוד ולא מקשיים בהסקת מסקנות. המחקרים השונים מדווחים כי אוכלוסיית תלמידים לקויי למידה בתחומים ייחודיים כגון ליקויים בזיכרון קצר וארוך, ליקויים בעיבוד פונולוגי, ליקויים בפיתוח כישורים אוטומטיים וכדומה, היו בעלי לקות למידה ברכישת שפה זרה באחוזים גבוהים משמעותית מתלמידים שאינם לקויי למידה.
תהליך האבחון הדידקטי באנגלית
לקושי ברכישת השפה האנגלית יישנן השלכות משמעותיות רבות, במיוחד בעידן בו השפה האנגלית משמשת אותנו בתקשורת, במחשבים, במקומות העבודה ובלימודים האקדמיים. על מנת לקבל התאמות באנגלית דרך הוועדה המחוזית במשרד החינוך יש צורך בעריכת אבחון דידקטי באנגלית. התאמות ברמה 1 בבחינת הבגרות באנגלית עשויות לכלול הארכת זמן, התעלמות משגיאות כתיב והגדלת הדפוס. התאמות ברמה 2 מתירות שימוש במילון אלקטרוני והשמעת שאלון הבחינה דרך קלטת. התאמות ברמה 3 יאפשרו שאלון מותאם על פי הקשיים שנמצאו במהלך האבחון הדידקטי באנגלית ובחינה בעל פה. האבחון הדידקטי באנגלית הינו המשכו של האבחון הדידקטי הכללי, ומתמקד ברמת הידע בהתאם לנדרש מקבוצת בני גילו של הנבחן. האבחון באנגלית בודק את רמת הקריאה, הבנת הנקרא, אוצר המלים, הבעה בעל פה ובכתב וכדומה. לא פעם נובעים הקשיים ברכישת שפה זרה על רקע חסך לימודי, ולאו דווקא מלקות למידה. האבחון הדידקטי משמש ככלי הבוחן את מקורותיו של הקושי, ומציע אפשרויות טיפול מותאמות באופן ייחודי לצרכיו של הנבדק. בנוסף להתאמות מטעם משרד החינוך מתקיימת גם הוראה מתקנת, המעניקה לתלמיד את היכולת להתקדם בהתאם לרמתו ובהתאם לקצב הלמידה שלו, יחד עם רכישת אסטרטגיות למידה יעילות, שיסייעו לו לאורך השנים.
נכתב ע"י: פורטל אבחון
מעונינים לשוחח עם ממומחים לאבחון דידקטי באנגלית?
מלאו טופס זה ואנו נעזור לכם לאתר את המומחה
* השרות ניתן ללא עלות
[contact-form-7 id="1996" title="מחפשים מומחה אוטומטית"]