לא פעם קורה שהורים מתבקשים לפנות אל אבחון פסיכו דידקטי בדרישת בית הספר, כשמתעורר החשד ללקות למידה או הפרעת קשב וריכוז, במטרה לסייע לתלמיד, ולספק לו סיוע מעשי ותנאים שיאפשרו לצוות החינוכי להבין את קשייו של הילד, ולאפשר לו לממש את מלוא יכולותיו…
אבחון פסיכודידקטי בדרישת בית הספר- כיצד לשמור על זכויות הילד?
לא פעם קורה שהורים מתבקשים לפנות אל אבחון פסיכו דידקטי בדרישת בית הספר, כשמתעורר החשד ללקות למידה או הפרעת קשב וריכוז, במטרה לסייע לתלמיד, ולספק לו סיוע מעשי ותנאים שיאפשרו לצוות החינוכי להבין את קשייו של הילד, ולאפשר לו לממש את מלוא יכולותיו. במרבית המקרים מדובר בהמלצה שנועדה להטיב עם הילד ולקדם אותו. ואולם, מרבית ההורים אינם מודעים להבדל בין אבחון דידקטי לאבחון פסיכו דידקטי, ולסיכון הטמון באבחון הפסיכו דידקטי, במידה והוא נערך במסגרת בית הספר. אבחון פסיכו דידקטי הינו אבחון דידקטי, המשלב גם אבחון פסיכולוגי, שנועד לספק מידע על מנת המשכל של התלמיד, להגדיר את מצבו הרגשי ולבחון את ההשלכות בהיבט הלימודי. בנסיבות בהן אופי הקשיים מרמזים על לקויות למידה, ולאו דווקא על הפרעות קשב אין צורך לפנות אל האבחון הפסיכו דידקטי, אלא אל האבחון הדידקטי בלבד. במידה והאבחון הפסיכו דידקטי נערך במסגרת בית הספר, בין אם עולה החשד ללקויות למידה ובין אם קיים החשד להפרעות קשב, עשוי האבחון להוות כלי שרת לבעלי עניין במסגרת מערכת החינוך.
דרישת בית הספר לפניה לאבחון פסיכודידקטי וטיפול תרופתי תוך איום בזימון לוועדת השמה
במרבית המצבים, מטרתו בית הספר היא לסייע לתלמיד לממש את מלוא הפוטנציאל הטמון בו, באמצעות אבחון והתאמת הטיפול הבית ספרי להמלצות האבחון. ואולם, בהתאם להוראות הקבע עא\8(א) בסעיף 2.2-71 חל איסור לדרוש, להמליץ או להתנות את המשך השתתפותו בפעולות המוסד החינוכי או לימודיו של התלמיד בפנייה אל אבחון או קבלת טיפול תרופתי, וזאת בהסתמך על חוק היסוד של "כבוד האדם וחירותו", המתיר כפייה של אבחון וטיפול רק בנסיבות בהן מתקיימת סכנת חיים לאדם או סביבתו. ההמלצה שלנו היא כי במידה ועולה החשד שהילד סובל מלקויות למידה, ואין חשד להפרעות קשב וריכוז או רמת משכל נמוכה מן הממוצע, יש לפנות אל אבחון דידקטי בלבד. האבחון הדידקטי בודק את הישגיו של התלמיד במקצועות הלימוד הבסיסיים, והאבחון מתבצע בצורה מהימנה על ידי מורה אשר התנסה והוכשר במהלך שנים אחדות בהוראה לבעלי צרכים מיוחדים, ובהתאמת אמצעי עזר לתלמידים בטרם הוסמך לאבחן. במידה והמאבחן הדידקטי חושף חשד לקיום הפרעות קשב קיימת אפשרות להרחיב את האבחון לאבחון פסיכו דידקטי.
אבחון פסיכודידקטי בדרישת בית הספר- הפנייה אל מכון חיצוני
במידה והחשדות הראשוניים מובילים להשערה כי הילד לוקה בהפרעות קשב וריכוז, מומלץ לפנות לאבחון פסיכו דידקטי המבוצע מחוץ למסגרת של מערכת החינוך. כשהאבחון נערך במסגרת הבית ספרית, להורים לא ניתנת האפשרות לבחור את בעל המקצוע אשר מתאים להם או לילדם. כמו כן, במסגרת הבית ספרית נדרשים ההורים לחתום על טופס וויתור סודיות, וקיים סיכון בחשיפת נתוניו האישיים של הילד במערכת החינוך. בנוסף לכך לא תמיד מבוצעת אבחנה מבדלת איכותית, שתפקידה להבחין בין הליקויים והמצבים אשר נובעים מלקויות הלמידה. הפתרונות מומלצים הינם לפנות אל מכון חיצוני שאינו תלוי במערכת החינוך לשם אבחון אובייקטיבי של הילד. יש לבדוק כי המכונים לאבחון הפסיכו דידקטי מוכרים ומורשים לבצע את האבחונים הללו. חשוב להדגיש כי אם נדרש מההורים אבחון או טיפול שמעורר ספקות בליבם, והם אינם שלמים עם הדרישה, או שיישנה הפנייה אל מסגרת חינוכית שעל פי תחושתם היא איננה מותאמת לצרכי ילדיהם, מותר להם, להורים להביע אי הסכמה, ולבחור בתכנית להתמודדות מתאימה.
מעונינים לקבל הצעות מחיר ממומחים לאבחון פסיכודידקטי?
מלאו טופס זה ואנו נעזור לכם לאתר את המומחה
* השרות ניתן ללא עלות
[contact-form-7 id="1996" title="מחפשים מומחה אוטומטית"]
נכתב ע"י: פורטל אבחון