בקרב לא מעט תלמידים קיימים קשיים במתמטיקה, ורבים מאותם התלמידים מאמינים כי הקושי נובע בשל היותם טובים יותר בתחומים ההומאניים מאשר במקצועות הריאליים. במקרים מסוימים אולי קיימת אמיתות מסוימת בדבריהם אך לא תמיד. לעתים הקשיים המתמטיים…
הסיבות לקשיים המתמטיים והפנייה אל אבחון דידקטי בחשבון
בקרב לא מעט תלמידים קיימים קשיים במתמטיקה, ורבים מאותם התלמידים מאמינים כי הקושי נובע בשל היותם טובים יותר בתחומים ההומאניים מאשר במקצועות הריאליים. במקרים מסוימים אולי קיימת אמיתות מסוימת בדבריהם אך לא תמיד. לעתים הקשיים המתמטיים נובעים מסיבות אחרות, ולשם כך מומלץ לפנות אל אבחון דידקטי בחשבון. קיימים מגוון גורמים העשויים לגרום לקשיים במתמטיקה, כשאחד מהם הוא הדיסקלקוליה. ואולם, מלבד הדיסקלקוליה עשויות להיות גם סיבות נוספות כמו תפיסות שגויות, הוראה בלתי נכונה או בלתי מספקת, קשיי התארגנות, וכן אי הכנת שיעורי בית והיעדרות משיעורים. בעיות למידה נוספות העלולות להוות קושי ולהכשיל את התלמיד הן חרדת מתמטיקה, דיסלקציה, קשיים רגשיים והפרעות קשב וריכוז.
התסמינים שבגינם מומלץ לפנות לאבחון דידקטי בחשבון
הקשיים המתמטיים המרמזים על דיסקלקוליה ומצריכים אבחון דידקטי בחשבון כוללים קשיים בשימוש בידע אריתמטי בסיסי כמו בלבול בסימני פעולות החשבון, החלפת מיקומם של סימנים וספרות, שגיאות העתקה בעת פיתוח משוואות וכדומה. קשיים נוספים העשויים לרמוז על דיסקלקוליה הם פער משמעותי בין ההצלחה בתחומים כמותיים דלי חישובים כמו גיאומטריה לעומת תחומים כמו אלגברה, קושי בביצוע משימות חישוביות בסיסיות ויומיומיות כמו חישוב תשר או עודף, קושי בהתמצאות בכיוונים או לוחות-זמנים, כשבמקרים קיצוניים הקושי בא לידי ביטוי בחוסר יכולת להבין חוקים, תהליכים ונוסחאות.
סוגים שונים של הדיסקלקוליה
אנשי מקצוע מסווגים את הדיסקלקוליה לשתי קטגוריות כשהאחת היא הדיסקלקוליה הנרכשת, אשר נובעת מפגיעה מוחית, והאחרת היא הדיסקלקוליה ההתפתחותית שהינה לקות מולדת. בקטגוריית הדיסקלקוליה ההתפתחותית יישנם מספר מודלים לסיווג הדיסקלקוליה, ואחד המודלים המקובל בקרב אנשי חקר רבים מסווג את הדיסקלקוליה לשלוש קטגוריות בהתאם למאפיינים. באחת הקטגוריות נמצאת הדיסקלקוליה הנובעת מלקות ניהולית. הקטגוריה השנייה מתאפיינת כדיסקלקוליה מרחבית-חזותית, ובקבוצה השלישית מסווגת הדיסקלקוליה עם קשיים בזיכרון הסמנטי ודיסלקציה. לקות בזיכרון הסמנטי המתלווה אל לקות בקריאה תגרור אחריה הנמכה ביכולת השליפה של נתונים וחוקים מתמטיים מן הזיכרון, ובזמן תגובה איטי בנוגע לשליפה. קשיים בתפקודים הניהוליים יובילו לאסטרטגיות מתמטיות שגויות וקשיים ברכישת מושגים מתמטיים. לקות חזותית-מרחבית גורמת לבלבול ברישום מידע ספרתי, רוטציה או השמטה של ספרות ובלבול בסימנים.
מה בודק האבחון הדידקטי בחשבון?
המחקרים אשר תומכים במודל עדיין לא מוצו עד תום, אך נראה כי קיים קשר דו כיווני בין הדיסקלקוליה ללקויות למידה אחרות כמו הדיסלקציה, קשיים ניהוליים והפרעת הקשב והריכוז. אבחון דידקטי בחשבון נערך לרוב כהמשכו של האבחון הדידקטי הבסיסי, על מנת לאתר את כל מקורות הקושי העשויים להוביל לקשיים במתמטיקה. האבחון נועד לתלמידים בכל הגילאים אשר מגלים קשיים מתמטיים, והוא בוחן את המיומנויות של התלמיד בהשוואה לרמת הידע הממוצעת בקרב בני גילו. האבחון בודק מגוון מישורים כמו הבנת המשמעות הכמותית והסידורית, בניית רצף באמצעות ספירה, שימור כמות, סידור בהתאם לגדלים, כתיבה ויישום של ספרות. כמו כן נבדקת השליטה בנושאים כמו אלגוריתם, המבנה העשורי, יידע תהליכי, יידע מושגי, פוזיציה, בעיות מילוליות, כשבנוסף נבדקים גם תחומי עיבוד המידע המרחבי והחזותי, פונקציות ניהוליות, חשיבה מילולית וחשיבה בלתי מילולית, תפקודי קשב וריכוז וגם הזיכרון לסוגיו.
חשיבותו של האבחון הדידקטי בחשבון
את האבחון מבצע מאבחן דידקטי מוסמך, המתמחה בהוראה מתקנת במתמטיקה. האבחון הדידקטי חושף את הקשיים באופן ממוקד ואת המקורות של הקשיים הללו. הבנת מקור הקשיים מסייעת לבניית תוכנית עבודה יעילה אשר תעזור לתלמיד להתמודד באופן אפקטיבי עם הקשיים, תוך ניצול מוקדי הכוח שלו, שבאמצעותם ניתן לשפר את הישגיו. האבחון מפרט את הדרכים המומלצות להוראה מתקנת בחשבון, וניתנות גם התאמות בבחינות על פי הגדרת משרד החינוך. ההתאמות עשויות להתבטא בתוספת זמן במבחנים, דף נוסחאות מורחב, שאלון מותאם ואף המרת בחינה במתמטיקה לבחינה במקצוע מדעי אחר, בהתאם להחלטת משרד החינוך.
נכתב ע"י: פורטל אבחון