לקויות למידה: אבחון דידקטי בירושלים, תל אביב ובכל רחבי הארץ
עד לפני מספר עשורים המושג "לקויות למידה" לא היה מוכר. כישלונו של תלמיד אשר סבל מקשיים לימודיים נקשר לרוב לחוסר המוטיבציה שלו להתאמץ ולהתקדם. אף גורם בזמנו לא סבר כי הקושי הינו אובייקטיבי, וחוסר ההבנה הוביל לרוב לפגיעה של הילד בדימוי העצמי שלו, ובאמונה ביכולותיו וכישוריו. כיום קיימת מודעות רבה לכל הקשור לנושא לקויות הלמידה, ובאמצעות אבחון מתאים ניתן לחשוף את הקשיים, לגלות את מקור הבעיות, ולהעניק לילד כלים שיסייעו לו בהתמודדות עם הלמידה ועם הקשיים הנוספים. במידה ועולה החשד ללקות למידה, מומלץ לפנות אל אבחון דידקטי בירושלים, תל אביב ובכל רחבי הארץ, לשם הגדרת הקושי כשלב התחלתי בדרך אל הסיוע.
אבחון דידקטי כתהליך לאיתור וסיווג לקויות הלמידה
הדרך לפיתרון מתחילה בהגדרת הבעיה. המונח "קשיי למידה" מהווה כותרת למגוון רחב של בעיות וקשיים, אשר דורשים טיפולים באופנים שונים. ישנן לקויות למידה שנובעות מבעיות קשב וריכוז, ואחרות מתרכזות בתחומים מוגדרים כמו דיסלקציה, דיסגרפיה ודיסקלקוליה. לעתים הקושי נובע מבעיות רגשיות או חברתיות, ובנסיבות אחרות יתכן אף כי מקור הקשיים הוא רפואי כמו אפילפסיה, בעיות שינה, ליקויים בראיה או בשמיעה וכדומה. על כן, בנסיבות בהן הילד מפתח קשיים לימודיים, מומלץ לפנות בהקדם אל אבחון דידקטי מקיף, שיגדיר ויסווג את הקושי ממנו הילד סובל, וגם יציג את התמונה הרחבה של כישוריו ויכולותיו לצד קשייו ובעיותיו. רק לאחר שמתקבלת התמונה המלאה, ניתן להעניק לילד את הטיפול המתאים לו ביותר, טיפול שיסייע לו ויקדם אותו אל עבר הישגים ודימוי עצמי גבוהים יותר.
חשיבותו של האבחון הדידקטי
האבחון הדידקטי משמש כבסיס לכל יתר האבחונים, שנועדו לבדוק תפקודי למידה. הוא נערך על ידי מאבחן דידקטי מוסמך מטעם משרד החינוך, כשלרוב מדובר באיש מקצוע וותיק ובעל ניסיון רב בתחום איתור לקויות למידה וטיפול באמצעות הוראה מתקנת. במידה והמאבחן מזהה קשיים שהם מעבר לקשיים אותם הוא מוסמך לאבחן, כמו חשד להפרעות קשב וריכוז, חשד לבעיות רפואיות, בעיות רגשיות, לקויות מוטוריות, לקויות שפתיות וכדומה, הוא ימליץ להפנות את הילד לאנשי המקצוע המתאימים להמשך אבחון. האבחון הדידקטי הבסיסי הוא האבחון הדידקטי הכללי בעברית, המשמש כמצע לכל הבדיקות הנוספות של תחומי הלמידה. בנסיבות בהן הילד מתקשה במתמטיקה או באנגלית האבחון הדידקטי יורחב גם למקצועות הללו, על מנת לבדוק חשד לקיום הדיסקלקוליה או השלכות לקות הלמידה על לימוד שפה זרה. אבחון נוסף הוא בדיקת מוכנות לכתה א", שנועד לבדוק את בשלות הילד לכיתה א" ולרכישת מיומנויות היסוד.
מעונינים לשוחח עם מומחה לאבחון דידקטי מאזור ירושלים?
מלאו טופס זה ואנו נעזור לכם לאתר את המומחה
* השרות ניתן ללא עלות
[contact-form-7 id="1996" title="מחפשים מומחה אוטומטית"]
אלו תפקודים נבדקים באבחון הדידקטי?
האבחון הדידקטי הכללי בודק את התפקוד האקדמי של הילד במיומנויות הבסיס שבכללם קריאה, כתיבה, חשיבה מתמטית, תפקודים קוגניטיביים, תפקודי זיכרון, תפקודי שפה וסגנון העבודה. בתחום הקריאה נבחנים השטף, הקצב והדיוק בקריאה, פענוח מילים בהקשר לטקסט וללא הקשר, הפקת משמעות מן הכתוב, מילות תפל וכדומה. אבחון תפקודי הכתיבה מורכב מכתיב, כתב היד, קצב הכתיבה ויכולת ההבעה. תחום החשיבה המתמטית כולל הבנה מתמטית וגיאומטרית, שליטה באלגוריתם חשבוני, תפקודים אוטומטיים בחישוב וכדומה. כמו כן נבדקת התפיסה השמיעתית, החזותית והמרחבית, התפקודים הגרפו-מוטוריים והתפקודים ויזו-מוטוריים. תפקודי הזיכרון כוללים את הזיכרון לטווח הקצר והארוך, זיכרון מיידי, זיכרון עבודה וזיכרון הרצף, ובדיקת סגנון העבודה כוללת את אסטרטגיית הלמידה, ההתארגנות, התכנון, הקצב ומנגנוני פיצוי ובקרה.
דרכי הטיפול בלקויות למידה
הטיפול בלקויות הלמידה מותאם לאופי הלקות שנחשפה, ועשוי להתבצע במספר מישורים. הטיפול השכיח ביותר הוא הסיוע בלמידה דרך ההוראה המתקנת. כמו כן, לתלמיד אשר אובחן כלקוי למידה מוענקות לרוב התאמות במבחנים ובלימודים, על מנת לאפשר לתלמיד להגיע להישגים על אף מגבלותיו. ההתאמות הינן אינדיבידואליות לאופי הקשיים, ועשויות לכלול תוספת זמן במבחנים, התעלמות משגיאות כתיב, שימוש בדפי נוסחאות במתמטיקה, הקראת שאלון המבחן וכדומה. טיפולים נוספים הם טיפול תרופתי לאחר הפנייה אל רופא מומחה, טיפול פסיכולוגי או רגשי, טיפולים קבוצתיים, אימון אישי, ריפוי בעיסוק, טיפול אצל קלינאי תקשורת וכדומה. מכלול הטיפולים אמנם לא "ירפאו" את הילד, אבל יסייעו לו לרכוש כלים להתמודדות עם הקשיים המלווים את הלקות עד למימוש אופטימאלי של יכולותיו וכישוריו.