אבחון BRC (Brain Resource Cognition) הינו מבחן ממוחשב נוירו – פסיכולוגי אשר בודק מגוון רחב של יכולות ותפקודים (בניגוד , למשל, לאבחון TOVA אשר בודק פרמטרים ספציפיים בתחום הקשב). לדוגמא, תפקודי קשב כמו אינהיביציה, קשב מתמשך , פיצול קשב , קשב סלקטיבי , אימפולסיביות
אבחון BRC – אבחון שעונה על החסרונות של קודמיו
כיום, יותר ויותר ילדים מאובחנים עם הפרעות קשב וריכוז. מצד אחד, נטען כי המודעות לתחום הפרעות הקשב והריכוז גדלה עם הזמן- עם רמת המחקר בתחום ועם רמת המעורבות של הורים בחינוך של ילדיהם. כמו כן , נטען כי ריבוי ושפע של אמצעי תקשורת מרצדים ומבלבלים הקיים כיום, כגון אינספור ערוצי טללויזיה, משחקי מחשב, אינטרנט, טלפונים חכמים ועוד הוא זה שעלול ליצור או להחמיר הפרעות קשב אצל ילדים מסוימים. מצד שני, יש הטוענים כי קיים כיום אבחון יתר הכולל גם אבחון של אנשים שאינם סובלים מן הבעיה כסובלים מהפרעות בתחום הקשב והריכוז.
אבחון BRC – מה היתרונות של האבחון?
אבחון BRC (Brain Resource Cognition) הינו מבחן ממוחשב נוירו – פסיכולוגי אשר בודק מגוון רחב של יכולות ותפקודים (בניגוד , למשל, לאבחון TOVA אשר בודק פרמטרים ספציפיים בתחום הקשב). לדוגמא, תפקודי קשב כמו אינהיביציה, קשב מתמשך , פיצול קשב , קשב סלקטיבי , אימפולסיביות ועוד, תפקודים ניהוליים דוגמת יכולת התכנון והארגון ויכולת הלמידה מטעויות , הגמישות המחשבתית של הנבדק ועוד, תפקודים של זיכרון, דוגמת זיכרון מילולי וזיכרון חזותי , זיכרון לטווח קצר מול זיכרון לטווך ארוך , רמת השטף המילולי, היכולת ורמת ההבנה החברתיים, המצב הרגשי, תפקודים סנסו – מוטוריים ועוד ועוד.
מדובר , למעשה, בבדיקה מקיפה ביותר המספקת אבחנה מבדלת (כלומר ,מגוון האבחנות האפשריות אשר מסבירות את מגוון הסימפטומים מהם סובל המאובחן ).
בניגוד למבחן TOVA, למשל, בו לא נלקח בחשבון מימד הקלט השמיעתי, אבחון BRC לוקח בחשבון גם מימד זה. למשל , ישנם ילדים אשר מתקשים בהפנמה של מידע ובלמידה מתוך קריאת החומר , אולם הם מסוגלים לעיתים להבין ולהפנים ולזכור כמויות גדולות מאוד של מידע כאשר המידע הזה מגיע אליהם בקלט שמיעתי, למשל מוקרא להם . האבחון מאפשר להבחין בין שני סוגי הקלט , הויזואלי והשמיעתי ומציע פתרון להתמודדות עם בעיית קלט ויזואלי, כאשר ערוץ הקלט השמיעתי תקין ואף מוגבר, כלומר כאשר הוא מהווה נקודת חוזק אצל הנבחן.
אבחנה בין סוגי הקשב השונים
כמו כן, שיטות אבחון אחרות דוגמת TOVA אינן מבדילות בין סוגי קשב שונים. בעבר נהוג היה לחשוב כי הפרעות מתחום הקשב והריכוז פוגעות רק בתחום הקשב המתמשך (של היכולת למקד את תשומת הלב במשהו ולשמור אותה ממוקדת לאורך זמן ). כיום יודעים כי בתחום הפרעות הקשב והריכוז קיימות פגיעות שונות, בסוגי קשב שונים , לדוגמא הקשב הסלקטיבי ( שהוא היכולת למקד קשב במטלה אחת ספציפית וזאת תוך התעלמות הנבדק מגירויים סביבתיים אחרים אשר עלולים להסב את תשומת לבו), תחום פיצול הקשב (היכולת להתמקד במספר מטלות בו זמנית) ועוד.
כמו כן, אבחון BRC הוא גם היחיד הבודק את התפקודים הניהוליים כמו יכולת הארגון והתכנון, יכולת ההסתגלות למצבים משתנים, הזיכרון לטווח הארוך והקצר , למידה מטעויות ועוד. כל אלו יסייעו לבסוף להרכיב תמונה המתארת בדיוק את החוזקות והחולשות של הנבחן ולספר לנו האם ילד מסוים יוכל להפיק את המיטב מהרצאה או ממידע המועבר בעל פי או מקריאה עצמית של המידע.