רכז אתרוג נוסד בשנת 2005 באמצעות אנשי מקצוע מהתחום החינוכי והקליני במטרה לעסוק בפיתוח סביבה רגשית בריאה, המעניקה את האפשרות לחוות חיים מספקים ומשמעותיים. לשם כך מעמיד המרכז לרשות הציבור מגוון נרחב של אפשרויות לאבחון וטיפול החל ממסגרות חינוכיות דרך זוגיות ומשפחה וכלה בטיפול בפרט. מרכז אתרוג עוסק בייעוץ, הדרכות, קורסים והשתלמויות, הרצאות, טיפולים קבוצתיים, טיפולים פרטניים ואבחונים. למרכז אתרוג מספר סניפים ברחבי הארץ, כשהסניף המרכזי הוא בחדרה וסניפים נוספים ברמת גן, זיכרון יעקב וכפר נטר
מרכז אתרוג: אבחון דידקטי בחדרה
מרכז אתרוג נוסד בשנת 2005 על ידי אנשי מקצוע מהתחום החינוכי והקליני, במטרה לעסוק בפיתוח סביבה רגשית בריאה, המעניקה את האפשרות לחוות חיים מספקים ומשמעותיים. לשם כך מעמיד המרכז לרשות הציבור מגוון נרחב של אפשרויות לאבחון וטיפול. החל ממסגרות חינוכיות. דרך זוגיות ומשפחה וכלה בטיפול בפרט. מרכז אתרוג עוסק בייעוץ, הדרכה, קורסים והשתלמויות, הרצאות, טיפולים קבוצתיים, טיפולים פרטניים ואבחונים. למרכז אתרוג מספר סניפים ברחבי הארץ, כשהסניף המרכזי הוא בחדרה וסניפים נוספים ברמת גן, זיכרון יעקב וכפר נטר. במרכז אתרוג קיים צוות מוביל בתחומו. בין היתר יש במרכז פסיכולוגים קליניים מומחים, העוסקים בפסיכותרפיה לילדים, נוער ומבוגרים, הדרכת הורים וטיפול זוגי; פסיכולוגים חינוכיים, אשר עורכים אבחונים פסיכו דידקטיים ופסיכו דיאגנוסטיים וכן עובדים סוציאליים ופסיכותרפיסטים. במרכז ניתנים טיפולים פוסט טראומטיים, טיפולים להתמודדות עם הפרעות קשב וריכוז, לקויות למידה וכדומה. אחד האבחונים הנערכים במרכז אתרוג בסניף המרכזי הוא האבחון הדידקטי. אבחון דידקטי בחדרה הנו תהליך מקיף, אשר במסגרתו מנסה איש המקצוע לאבחן ולסווג את לקות הלמידה של הלקוח.
מרכז אתרוג: מהו האבחון דידקטי ומהן מטרותיו?
במרבית המקרים מופנה התלמיד לאבחון דידקטי כאשר מתגלה קושי במיומנויות הלמידה הבסיסיות בקריאה, כתיבה ומתמטיקה, כשהקושי מהווה מכשול להתפתחותו והתקדמותו של התלמיד בהיבט הלימודי. ההשערה על סמך ההיכרות עם הילד היא, כי הכשלים הנם על רקע נוירולוגי ואינם נובעים מרמת משכל נמוכה, קשיים רגשיים משמעותיים או קושי הנובע מרקע סביבתי. אבחון דידקטי בחדרה, או בכל מרכז אחר המתמחה באבחון לקויות למידה, מומלץ לערוך כבר כשמתגלים אצל התלמיד הפערים הלימודיים הראשונים. אז הטיפול באמצעות הוראה מתקנת והקניית אסטרטגיות למידה יסייעו לתלמיד לצמצם ואף לסגור פערים לימודיים. בנוסף, יקטן הסיכוי לצורך בטיפולים רגשיים, הנובעים מחוסר היכולת של התלמיד להתמודד בכוחות עצמו עם החומר הלימודי, התסכול והלחץ הסביבתי בעקבות הכישלונות המצטברים. לאבחון דידקטי בחדרה ישנן מספר מטרות; מיפוי וזיהוי יכולותיו וקשייו של התלמיד במיומנויות הלמידה הבסיסיות הכוללות קריאה, כתיבה, מתמטיקה, הבעה בעל פה ובכתב ושפה זרה. וכן, בהתאם לנסיבות המקרה, באמצעות בדיקתם של המנגנונים הקוגניטיביים שבבסיס הלמידה. התפקודים הקוגניטיביים מורכבים מתפקודי הזיכרון לסוגיו, תפיסה שמיעתית, מרחבית וחזותית, תפקודי השפה הכתובה והדבורה, תפקודים גרפו מוטוריים ותפקודים ויזיו מוטוריים, קשיי קשב ופיצול קשב חזותי, אסטרטגיות למידה, קשיי ארגון וכדומה.
מרכז אתרוג: תהליך האבחון הדידקטי בחדרה
תהליך האבחון דידקטי בחדרה מורכב ממספר שלבים. בשלב הראשוני אוספים נתוני רקע מההורים, התלמיד עצמו וגורמי החינוך שונים, כמו מורים מחנכים או גננות. בשלב איסוף המידע מבררים את סיבת הפנייה, בוחנים רקע התפתחותי משפחתי, היסטוריה לימודית, הישגים לימודיים עכשוויים וטיפולים קודמים. איסוף הנתונים מעניק את האפשרות לנתח את היכולות והקשיים מזווית ראייה רחבה וכוללנית יותר על תפקודיו השונים של הנבדק. השלב הבא באבחון דידקטי. האבחון מתבצע באמצעות מאבחן דידקטי מוסמך. האבחון מתבצע בין ארבע לשש שעות, בהתאם לצרכי המטופל, כשבמרבית המקרים הוא נמשך על פני שניים עד שלושה מפגשים. בתום האבחון נכתב דו"ח מפורט. הדו"ח המסכם את כל הממצאים, והוא מכיל מוקדי כוח וחולשה של התלמיד, וכן המלצות לטיפול בפערים הלימודיים או הפנייה לבדיקות נוספות. לאחר סיכום ממצאי האבחון הדידקטי, בחדרה או בכל סניף אחר במרכז אתרוג, מוזמנים ההורים עם הילד לפגישת סיכום. בפגישה הם מקבלים הסבר מפורט לגבי הממצאים המסקנות, והמלצות לדרכי ההתמודדות עם הקשיים. על סמך ההמלצות נבנית תכנית טיפול, המותאמת בדיוק לצרכיו של הנבחן.
נכתב