אבחון הפרעות קשב וריכוז על פי תסמינים מוכרים מהווים נושא מהותי ומרכזי בעולם החינוך בשנים האחרונות, בהן אנו שומעים בתדירות גבוהה על התופעה המתרחבת של ילדים המופנים לאבחון הפרעות קשב ריכוז והיפראקטיביות ומקבלים טיפול תרופתי, התנהגותי, קוגניטיבי או טיפול רגשי, במטרה לסייע להם בהתמודדות עם הקשיים הנלווים להפרעה. ישנם מספר תסמינים המשמשים כמדד ראשוני לאבחון הפרעות הקשב והריכוז כאשר האבחון הסופי חייב להתבצע באמצעות גורם רפואי אשר הוסמך לכך כמו רופא נוירולוג או פסיכיאטר.
אבחון הפרעות קשב וריכוז על פי תסמינים מוכרים מהווים נושא מהותי ומרכזי בעולם החינוך בשנים האחרונות, בהן אנו שומעים בתדירות גבוהה על התופעה המתרחבת של ילדים המופנים לאבחון הפרעות קשב ריכוז והיפראקטיביות ומקבלים טיפול תרופתי, התנהגותי, קוגניטיבי או טיפול רגשי, במטרה לסייע להם בהתמודדות עם הקשיים הנלווים להפרעה. ישנם מספר תסמינים המשמשים כמדד ראשוני לאבחון הפרעות הקשב והריכוז כאשר האבחון הסופי חייב להתבצע באמצעות גורם רפואי אשר הוסמך לכך כמו רופא נוירולוג או פסיכיאטר.
התסמינים המצריכים פנייה לאבחון הם כאשר לעיתים קרובות הילד אינו שם לב לפרטים, מתרשל במשימות, מתקשה לשמור על ריכוז, מתקשה להקשיב ולמלא אחר הוראות ואינו מבצע מטלות שמוגדרות כמשעממות וממושכות. תסמינים נוספים עשויים להיות אי הכנת שיעורי בית, איבוד ושכיחת חפצים והסחת דעת מגירויים חיצוניים. במידה וקיימים התסמינים הללו ישנו חשד לקיומן של הפרעות קשב וריכוז. במידה ואל התסמינים הללו מתווספים גם תסמינים נוספים כמו אי יכולת לדחות סיפוקים, חוסר שקט ותנועתיות יתר, עשוי הדבר לרמוז על אימפולסיביות והיפראקטיביות. ישנן פעמים בהם ההורים ערים לתופעה של התסמינים הללו ויפנו לבדיקות מיוזמתם, ובמקרים אחרים גננות ומורים יעירו את תשומת ליבם של ההורים לצורך בבדיקות. בטרם ניגשים לאבחון הפרעת קשב וריכוז עולה הצורך לשלול חשד לבעיות אחרות כמו אוטיזם, בעיות תקשורת, בעיות הנובעות מההיבט הרגשי, דיכאון, הפרעות נפשיות, הפרעות שינה, לקויות שמיעה וראייה וכדומה. לאחר שלילת חשד להפרעות או מחלות אחרות המניבות תסמינים דומים לתסמיני הפרעות הקשב, הריכוז וההיפראקטיביות, ייפנה הרופא המטפל את הילד לרופא נוירולוג או פסיכיאטר הרשאים להעניק אבחון סופי. במטרה לקבל תמונה כוללנית ומדויקת ככל הניתן ימליץ הרופא לבצע מבדקים נוספים כמו מבדק דידקטי או פסיכו דידקטי ומבחני CPT שאחד מהם הוא אבחוןTOVA .
אבחון טובה ומבדקים דידקטיים
אבחון דידקטי הוא אבחון הנערך באמצעות מאבחן אשר הוסמך למטרה, על מנת למפות ולהעריך את הקשיים והכישורים של הילד בהיבט הדידקטי ולאתר את מקורם של הקשיים. תחומי המבדק כוללים ערוץ חזותי, ערוץ שמיעתי, יכולת חשיבה מופשטת בהיבט המילולי והבלתי מילולי, זיכרון לסוגיו, תפיסה מתמטית, מיומנויות קריאה וכתיבה, יכולות קשב וריכוז וכדומה. האבחון בודק אם הקשיים נובעים מלקות למידה או מסיבה אחרת והמלצה על תוכנית לימודים אופרטיבית ומתן המלצות להתאמות והקלות בבחינות. המבדק הדידקטי מורכב ממילוי שאלונים על ידי ההורים והצוות החינוכי, האבחון עצמו שאורכו מספר שעות, ניתוח המבדק ומתן המלצות להורים לגבי המשך טיפול. כמו כן קיים האבחון הפסיכו דידקטי שבנוסף לאבחון הדידקטי הוא מעניק נתונים הנוספים למבדק הדידקטי כמו התפקוד הרגשי ורמת המשכל של הנבדק, וזאת על מנת לאפשר תמונה רחבה ומקיפה יותר. חשוב לציין כי משרד החינוך מעניק הקלות בבחינות הבגרות המכונות "התאמות" סוג 3 בעת הגשת בקשה, אליה מצורף המבדק הפסיכו דידקטי בלבד, והוא האסמכתא היחידה אותה מכיר משרד החינוך לצורך ההקלות הללו. סוג נוסף של מבחנים הוא מבחני CPT שבתוכם נכלל אבחון ,TOVA שמטרתם לספק נתונים אובייקטיביים ממוחשבים על מאפייני הקשב של המטופל, אשר בניגוד למבדקים הדידקטיים והפסיכו דידקטיים, אינם עשויים להיות מושפעים מחוות דעת סובייקטיבית של המאבחן. המבחנים הממוחשבים הללו, ומבדק TOVA בתוכם, משווים את תפקוד הנבדק יחסית לביצועים המותאמים באופן סטטיסטי לשכבת הגיל. המבדק מתבצע בשני שלבים מול מחשב, כאשר בשלב ההתחלתי מתבקש הנבדק ללחוץ על מקש כלשהו בעת הופעת מיצג מסוים. בתום השלב הראשון מקבל הנבדק כדור ריטלין ונדרש לחזור על אותה המטלה, כאשר בנוסף לממצאי הבדיקה מהווה האבחון מדד לגבי יעילות הטיפול התרופתי.
ישנם סוגים לא מעטים של קשב כמו קשב חזותי, קשב שמיעתי, סינון ומיקוד קשב, קשב מתמשך וכדומה. אבחון TOVA ביכולתו לבדוק רק חלק ממכלול הקשב. בנוסף, נעשה שימוש בגירויים שאינם מורכבים, שאינם משקפים את המציאות היומיומית, בה הילד מוקף באינסוף גירויים חזותיים, רעשים וריחות. על כן מבחן TOVA מהווה כאמצעי נוסף בלבד להרכבת פרופיל ההפרעות ואינו משמש כאינדיקציה מרכזית.