ילדים ובני נוער, בין אם בבית ובין אם במסגרת החינוכית, עשויים להפגין מגוון רחב של קשיים ובעיות. לקשיים אלה יכולים להיות מקורות והסברים שונים. ללא הבנה של הבסיס העומד מאחורי הבעיה, לא ניתן לסייע ולהתערב באופן שהולם את הקשיים והצרכים של הסובל ממנה…
מדוע אבחון?
ילדים ובני נוער, בין אם בבית ובין אם במסגרת החינוכית, עשויים להפגין מגוון רחב של קשיים ובעיות. לקשיים אלה יכולים להיות מקורות והסברים שונים. ללא הבנה של הבסיס העומד מאחורי הבעיה, לא ניתן לסייע ולהתערב באופן שהולם את הקשיים והצרכים של הסובל ממנה. דוגמא שממחישה נקודה זו (הגם שהיא פשטנית במידת מה): שלושה תלמידים בבית הספר היסודי מפגינים קשיים בתחום לימוד מסויים. בעוד ששלושתם מראים את אותו סימפטום, אחד מהם סובל מלקות למידה, השני סובל מקשיי קשב וריכוז, ואילו השלישי מתמודד עם חרם שעשו עליו חבריו לכיתה. כל השלושה יכולים להסביר את תמונת הקושי שנוצרה, אך כמובן שעבור כל אחד מהם נבנה תכנית טיפולית שונה, בעלת מוקדים שונים.
אבחון פסיכודידקטי
בהתאם לכך, ילדים שפונים למרכז אמיר סנטר עם בעיות למידה, מופנים על פי רוב לעריכת אבחון פסיכודידקטי. אבחון פסיכודידקטי נועד לתת תמונה מקיפה ושלמה ככל האפשר למצבו הקוגניטיבי והרגשי של המאובחן, על מנת לנסות ולספק (או לשלול) הסבר לבעיה. האבחון הפסיכודידקטי מחולק לשני חלקים:
החלק הדידקטי- החלק הדידקטי נועד לבחון את כישורי הילד בשלושת מיומנויות היסוד של הלמידה (קריאה, כתיבה ויכולת חשבונית). בנוסף, בחלק זה נבדקת גם שורה של תפקודים ויכולות המעורבים בתהליך הלמידה, תומכים בו ומאפשרים את קיומו. תפקודים אלה כוללים יכולות תפיסה (חזותית, שמיעתית או מרחבית), יכולות ויזו- מוטוריות וגרפו- מוטוריות (תיאום יד עין, כתיבה ושרטוט), תפקודי זיכרון (לטווח קצר ולטווח ארוך), תפקודי שפה וכן היבטים שונים של סגנון העבודה (התארגנות, בקרה על טעויות, קצב עבודה וכד').
החלק הפסיכולוגי- חלק זה באבחון נועד להשלמת התמונה של החלק הדידקטי. בעוד שהחלק הדידקטי נותן הצצה ליכולות הקוגניטיביות של הילד, חלק גדול מהקשיים עשוי לנבוע ממצוקה רגשית (עכשווית או מתמשכת), ולא ניתן להתעלם מאפשרות זו בתכנון התערבות לסיוע. בחלק זה נבדק מצבו הרגשי של הילד, והוא כולל בדיקה של תפיסת המציאות ותפיסת העצמי, יכולות חברתיות, חרדות ופחדים וכן היבטים של האינטליגנציה הכללית (באופן פחות "מוכוון בית ספר" מאשר זה שנבדק בחלק הדידקטי).
לאחר העברת שני החלקים, עורך המאבחן אינטגרציה של המידע שנאסף במסגרתם, ומבצע מיפוי של נקודות החולשה והחוזק הקוגניטיביות והרגשיות של הילד. נקודות החוזק, קרי התחומים בהם יכולותיו של הילד תקינות ואף גבוהות, הן חשובות לתהליך הטיפול מאחר והן עשויות לשמש בסיס חזק לסיוע שהילד יקבל. בהתאם לממצאי האבחון ומסקנותיו, צוות אמיר סנטר בונה תכנית התערבות על מנת לסייע לילד באופן המיטבי. תכנית כזו עשויה לכלול המלצות להוראה מתקנת, טיפול רגשי, טיפול בקשב וריכוז וכד'. תכנית הטיפול נשענת על ממצאי האבחון ובכך היא מותאמת אישית לכל ילד על פי צרכיו, קשייו ויכולותיו. באמצעות אבחון נכון נוכל להתאים את הטיפול הטוב ביותר למטופל.
נכתב ע"י: פורטל אבחון