קרת- קליניקה רב תחומית לפסיכולוגיה ופסיכותרפיה
מכון קרת הוא קליניקה רב- תחומית, שייחודה הוא בבניית מסלול טיפולי משולב, שנועד לתת את המענה המיטבי למגוון הרחב של הפונים. הגישה של מכון קרת מיועדת בעיקר עבור מי שמעוניין בטיפול בגישה דינמית, אך לא מעוניין להגביל את הטיפול לתחומי גישה זו בלבד, ומבקש לתת מקום לכלים הלקוחים מגישות נוספות (טיםול קוגניטיבי התנהגותי, ביו פידבק, אימון טיפולי, דמיון מודרך וכיוב').
בין השאר, מכון קרת מספק שירותי ייעוץ ואבחון לאוכלוסיית הסטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה.
מכון קרת ממוקם בתל אביב ומאוייש על ידי צוות מוסמך ומיומן של פסיכולוגים קליניים וחינוכיים, פסיכיאטרים ואנשי מקצוע מתחום לקויות הלמידה.
לקויות למידה
לקויות למידה הן לקויות התפתחותיות הפוגעות בתפקודי הלמידה הבסיסיים של האדם (קריאה, כתיבה ויכולת חשבונית). לקויות למידה הן לקויות ממוקדו- כלומר, הן פוגעות בתחום ספציפי אך משאירות את שאר תחומי התפקוד של האדם תקינים. כך, למשל, תלמיד בעל לקות חמורה בחשבון עשוי להיות בעל אינטליגנציה ממוצעת, נמוכה מהממוצע או גבוהה ממנו. בשל היותן ממוקדות, הלקויות לרוב אינן נראות לעין, והן מתבטאות רק בתפקוד הלימודי בתחום מסוים. מסיבה זו, פעמים רבות תלמידים לקויי למידה מתוייגים על ידי הסביבה כעצלנים או דחיינים, וזוכים ליחס שיפוטי במקום לסיוע המתאים. רבים מתלמידים אלה נושאים עמם מטען ארוך של כשלון, אכזבה, דימוי עצמי פגוע ומצוקה רגשית שמעבר להיותן נטל שממעותי על איכות חייהם, גם עשויות להוביל לפיתוח גישה סרבנית, מתנגדת וחרדה מול חווית הלמידה.
דוגמא לכך ניתן למצוא בדפוס בעייתי שכיח בקרב המתמודדים עם לקויות למידה או הפרעת קשב: דחיינות. סטודנטים רבים נוטים לדחות באופן כרוני מטלות באופן הפוגע משמעותית בסיכויי ההצלחה שלהם. כאשר אנו פוגשים בקליניקה סטודנטים כאלה, אנו מלווים אותם בתהליך הבנת המניעים העומדים מאחורי הדפוס הדחייני, בניסיון לסייע בסילוקו. פעמים רבות, נגלה כי סטודנט דחיין מוצא עצמו כשהוא ניגש למשימה מוצף במחשבות ביקורתיות על יכולתו לבצע את המשימה כראוי, בזכרונות מכשלונות עבר או בתסכול וכעס על מערכת החינוך והאקדמיה. רגשות ותחושות אלה מכבידות משמעותית על היכולת להתגייס לביצוע המשימה. לכן, אחת הדרכים שלנו לסייע לסטודנטים כאלה הוא בהקניית אסטרטגיות למידה המתאימות לקשיים הייחודיים שלהם.
אסטרטגיות למידה ככלי חשוב ומרכזי בהתמודדות עם לקויות למידה וקשיי קשב וריכוז
כאמור, לבעלי לקויות למידה וקשיי קשב יש קושי משמעותי בגיבוש אסטרטגיות יעילות ללמידה והתארגנות. מסיבה זו, במכון קרת אנו מציעים לסטודנטים ותלמידי בית ספר הפונים אלינו תכנית פרטנית להקניית אסטרטגיות למידה. במסגרת התכנית רוכש התלמיד כלים שלעתים קרובות בעלי הפרעת קשב חסרים אותם. חסרונם של כלים אלה מהווה נדבך חשוב בחווית התסכול והקושי שחווה האדם המתמודד עם ההפרעה: אסטרטגיות למידה כלליות, ייעול ההתארגנות סביב מטלות אקדמיות, ליווי והנחיה בתהליכי כתיבת עבודות, העשרת טכניקות הלמידה והשינון לקראת מבחנים, עיבוד טקסטים ברמה גבוהה ועוד. למשל, אם ניקח את הסטודנט הדחיין מהפיסקה הקודמת, נוכל להציע לו דרכים "לעקוף" את המחשבות המסיחות, כמו כתיבתן תוך כדי עבודה על מנת להכיר בהן ו"להתפנות" להמשך המשימה, או בניית תכנית לחיזוק עצמי על ההתמודדות עם הדחיינות. יהא הקושי אשר יהא, אנו במכון קרת מציעים לסטודנטים והתלמידים המתקשים לבוא וללמוד התמודדות יעילה עם המכשולים והמשוכות שלקויות הלמידה גורמות להם להציב בפני עצמם.