הפרעות קשב וריכוז הינו שם כולל להפרעות הקשורות בוויסות הקשב ובמיקוד הריכוז. למרות שכיום ידוע כי הגורמים להפרעות קשב וריכוז הינם מגוונים, ישנן תפיסות שונות להפרעות הללו על פי הדיסיפלינות השונות (כגון: מדע הפסיכיאטריה, תחום הפסיכולוגיה, תחום החינוך ועוד). הטיפול הרב מימדי המקובל כיום מאחד, למעשה, את כל התפיסות הללו ומציע טיפולים שונים מכל דיסיפלינה, מתוך אמונה כי רק השילוב יביא לטיפול יעיל להפרעות הללו.
הפרעות קשב וריכוז- תפיסות שונות להפרעה אחת
הפרעות קשב וריכוז הינו שם כולל להפרעות הקשורות בוויסות הקשב ובמיקוד הריכוז. למרות שכיום ידוע כי הגורמים להפרעות קשב וריכוז הינם מגוונים, ישנן תפיסות שונות להפרעות הללו על פי הדיסיפלינות השונות (כגון: מדע הפסיכיאטריה, תחום הפסיכולוגיה, תחום החינוך ועוד). הטיפול הרב מימדי המקובל כיום מאחד, למעשה, את כל התפיסות הללו ומציע טיפולים שונים מכל דיסיפלינה, מתוך אמונה כי רק השילוב יביא לטיפול יעיל להפרעות הללו.
הפרעות קשב וריכוז- התפיסה הביולוגית
על פי התפיסה הביולוגית, הפרעות הקשב והריכוז הינן קבוצה של הפרעות שהמקור שלהן אורגני (כלומר, גופני), למשל בשל שוני מוחי זעיר עד כדי כמעט בלתי ניתן להבחנה כגון שוני בנפח גרעיני תאים באזורים כמו האונה הפרונטלית- ימנית או בשל צריכה ירודה של רמות חמצן וסוכר בעת ניסיון להתרכז בתאי מוח באזורים שונים או פגמים בהפרשה של נוירוטרנסמיטורים (חומרים כימיים המאפשרים תקשורת בין תאי מוח ואזורי מוח שונים) שונים כמו דופאמין ונוראפינפרין או בצריכה של אלו על ידי התאים האמורים לקלוט את האיתות ועוד.
על פי תפיסה זו, הקשב הינו גיוס של תת מערכות מוחיות לרשת על המאפשרת לנו להתרכז, לשבת בשקט ולקלוט קלט באופן חזותי או שמיעתי או תחושתי ובכך ליצור את חווית הלימוד. תת המערכות מתקשרות בהן באמצעות הנוירוטרנסמיטורים והקשב נוצר כאשר התקשורת הזו טובה ויעילה.
הפרעות הקשב והריכוז על פי התפיסה הפסיכואנליטית
על פי הגישה הפסיכואנליטית (שהינה חלק מתחום הפסיכולוגיה), הפרעות קשב וריכוז יכולות לנבוע מחוסר ברצף רגשי בין האם לילד בשלבים מוקדמים של ההתפתחות ובהפרעה ביחסים מול אובייקטים אשר מפריעה להתבססות של תפיסת הקביעות של האובייקט (ההבנה שאובייקט הינו קבוע בעולם וקיים גם כאשר הילד אינו רואה אותו או חש בו יותר).
הפגיעה הראשונית תגבר כאשר הילד יסבול גם מהתפתחות נפשית והתפתחות חברתית לקויות, התלויות במגעים שהוא יוצא עם סביבתו. כאשר הסביבה לא מקבלת את הילד ואף דוחה אותו, ובייחוד כאשר אין קבלה הורית, הדימוי העצמי והדימוי הפיסי של הילד עלולים להינזק ובכך להגביר את אותה פגיעה ראשונית. כלומר, סביב הפגיעה הראשונית מתפתחים במרוצת הזמן מעגלים של פגיעות בדימוי העצמי, פגיעות בתפקודים החברתיים והאקדמיים ואלו ישליכו בתורם על התפקודים של המוטיבציה, השליטה העצמית ועוד.
ניתן לראות זאת, על פי התפיסה הפסיכואנליטית, אצל ילדים אשר התפקוד הפיסי שלהם חוזר לאט לאט לנורמאלי בגיל ההתבגרות אך הם עדיין סובלים מהפרעות בקשב, מחוסר מוטיבציה, פגמים בתפקוד האקדמי, קשיים חברתיים ועוד. במקרים אלו, כאשר הקשב, המימד הפיסי, השתפר יכולת הריכוז נותרה פגומה בגלל הבעיות שהתפתחות במרוצת השנים סביב ההפרעה הראשונית.
הטיפול המודרני בהפרעות הקשב והריכוז
הטיפול של הפרעות קשב וריכוז בעידן המודרני הוא טיפול רב מימדי, תמיד. הוא כולל טיפול תרופתי, טיפול פסיכולוגי דרך עבודה עם ובאמצעות ההורים לגבי הגישה והתגובה למעשי ולרגשות הילד והקניית ידע על התופעות של פגיעה בריכוז ובקשב וכן טיפולים התנהגותיים. אצל מתבגרים שמים דגש מיוחד על טיפול בדימוי העצמי ובחלקים הרגשיים הפגועים אצל המתבגר. הטיפול אינדיבידואלי ושם דגש על הצרכים הספציפיים של כל ילד וילד.